Fenomén mladého vína „objavili“ aj naši vinári

Francúzsko, Taliansko, Rakúsko, Maďarsko, Česká republika - vo všetkých týchto vinárskych krajinách je mladé víno fenoménom a veľmi dobrým predajným artiklom. Slovensko do tejto spoločnosti zatiaľ nepatrí, no je nádej, že sa to časom zmení.

Tri roky sa už u nás, hlavne v Bratislave, snažia presadiť moravskí vinári so svojim Svätomartinským vínom, a treba povedať, že celkom úspešne. Naši vinári sa však stále akosi nemali k činu, a tak sa iniciatívy chopila marketingová agentúra PromoLand. Tá po dvoch rokoch príprav prináša na náš trh značku Svätokatarínske víno.
„Naša spoločnosť je vlastníkom tejto ochrannej známky, ktorú však za istý poplatok môže získať každý slovenský vinár. Podmienkou je to, že jeho mladé víno bude spĺňať stanovené štandardy. Víno, ktoré prejde „výberovým konaním“, bude musieť byť jasne označené názvom Svätokatarínske víno,“ vysvetlil Milan Kováčík, konateľ spoločnosti PromoLand.
Zároveň priznáva, že sa do istej miery inšpirovali u našich susedov v Českej republike, ale zdôraznil, že kým na Morave stavili najmä na históriu, oni chcú byť skôr moderní a trendoví. Ani názov Svätokatarínske víno nemá základ v hostórii ako spomenuté Svätomartinské, ale ide o marketingový produkt.
Ako ďalej M. Kováčik uviedol, moravskej konkurencie sa neobáva. „Ak ale chceme uspieť, musíme byť v niečom iní a lepší ako vinári z Moravy. Som však presvedčení, že keď spotrebiteľom ponúkneme kvalitné mladé vína, tak zdravý lokálpatriotizmus zvíťazí a slovenské mladé vína pod značkou Svätokatarínske dokážu zaujať a uspieť aj v silnej zahraničnej konkurencii,“ dodal M. Kováčik.
Nad kvalitou týchto vín bude bdieť trojčlenná degustačná komisia. Ako povedal jeden z jej členov, enológ Martin Szalay, pri hodnotení prihlásených mladých vín budú dbať najmä na odrodový charakter a čistotu. „Budeme sa samozrejme riadiť príslušnou legislatívou, ktorá napríklad hovorí, že mladé víno sa môže vyrábať len zo slovenského hrozna dopestovaného v registrovaných vinohradníckych oblastiach, že hrozno musí mať cukornatosť minimálne 16 stupňov, že mladé víno sa môže začať uvádzať na trh najskôr v prvý novembrový pondelok a naplnené musí byť do konca roka, v ktorom bolo hrozno obraté,“ vysvetlil M. Szalay.
V tomto roku degustačná komisia, ktorá zasadla 9. novembra (po uzávierke tohto čísla – pozn. red.), vyberala zo 69 vzoriek od 22 vinárov z Malokarpatskej, Nitrianskej a Južnoslovenskej vinohradníckej oblasti. Uvedený počet vzoriek pritom predstavuje 150-tisíc fliaš mladého vína.
Pokiaľ ide o odbyt, ten si vinári zabezpečujú cez vlastné odbytové kanály. „V podstate však už majú aj všetko predané. My rokujeme s jednou distribučnou spoločnosťou, ktorá by ponúkala celý sortiment Svätokatarínskeho vína. V každom prípade ho však milovníci vína budú môcť ochutnať 25. a 26. novembra na Primaciálnom námestí v Bratislave, kde sa uskutoční Svätokatarínsky košt,“ dodal M. Kováčik.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *