Prioritami roka 2017 sú podľa agrofiriem dotácie a prenájom pôdy

Za kľúčové priority pre tento rok považujú riaditelia poľnohospodárskych spoločností získanie štátnych dotácií a prenájom, prípadne nákup poľnohospodárskej pôdy. Vyplýva to z kvartálnej analýzy slovenského poľnohospodárstva spracovanej analytickou spoločnosťou CEEC Research v spolupráci so spoločnosťou O.M.C. Invest.

Kľúčovou prioritou pre slovenské poľnohospodárske firmy je v roku 2017 predovšetkým získanie štátnych dotácií. Zhodli sa na tom riaditelia poľnohospodárskych firiem, ktorí na stupnici od nuly do desať, kde desiatka predstavuje najvyššiu prioritu tohto roka, priradili tomuto faktoru známku 7,9.
Za ďalšie dôležité aktivity sa považuje prenájom (7,8 bodov z maximálnych 10) a nákup (6,6 bodov z 10) poľnohospodárskej pôdy. Za najmenej dôležité, naopak, poľnohospodárske firmy považujú rozširovanie pastvín a zmenu počtu zamestnancov (2,8, respektíve 3,4 bodov z maximálnych 10). Poľnohospodári zameraní na rastlinnú výrobu pritom za prvoradú prioritu považujú prenájom pôdy (8,2 bodov z 10) a získanie dotácií je u nich až druhé v poradí (7,8 bodov z 10).
Podľa analýzy výrobu biopotravín a bioproduktov rastlinného alebo živočíšneho pôvodu plánuje začať v tomto roku iba asi desatina (12 %) riaditeľov poľnohospodárskych družstiev a spoločností. Rovnaký názor pritom majú firmy naprieč poľnohospodárskym sektorom bez ohľadu na to, či sa zaoberajú rastlinnou alebo živočíšnou výrobou. Treba však podotknúť, že niektoré spoločnosti už bioprodukty vyrábajú.
Poľnohospodárske spoločnosti v súčasnej dobe pre slovenských odberateľov dodávajú tretinu (66 %) svojich produktov. Lepšie si pritom na domácom trhu vedú „rastlinári“, ktorí miestnym odberateľom predávajú 71 % produkcie. Tí, čo sa zaoberajú živočíšnou výrobou, v tomto ohľade zaostávajú o 14 percentuálnych bodov a slovenským odberateľom dodávajú 57 % svojej výroby.
„Veľkú časť našej produkcie nakupujú slovenskí obchodníci a kam tento tovar umiestňujú, nevieme povedať, ani to nevieme ovplyvniť,“ povedal generálny riaditeľ Agropartner, s. r. o., Vladimír Chovan.
Za ideálny stav by podľa analýzy poľnohospodárske firmy považovali, keby slovenským odberateľom dodávali v priemere 85 % svojej produkcie. Spoločnosti dodávajúce na trh rastlinné produkty by pritom radi domácim odberateľom predali 87 % a spoločnosti so živočíšnymi produktmi 82 % svojej výroby.

(tasr)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *