Rusku chýba najmä ovocie a zelenina z EÚ, bežné potraviny nie

Taliansky ekonóm a konzultant Salvatore Lucisano pôsobil viac 30 rokov v potravinárskom priemysle. Šéfoval viacerým firmám, ktoré boli súčasťou nadnárodných spoločností, ako sú Ferrero, Nestlé, Bahlsen, Petruzalek, a spoznal podnikateľské prostredie na západe i východe nášho kontinentu. Tvrdí preto, že Rusko sa bez bežných európskych potravín zaobíde. Embargo na ich dovoz však spôsobuje, že krajine chýba kvalitné ovocie a zelenina a luxusné potraviny, ktoré si nedokáže vyrobiť.

V potravinárskom priemysle v Európe ste pôsobili viac ako 30 rokov. Ako sa za ten čas zmenil tento dôležitý sektor?

– Najvýraznejšia zmena je najmä v tom, že výrobcovia sa začali zaoberať distribúciou potravín, aby dokázali efektívnejšie osloviť koncového zákazníka. Samozrejme, skvalitnila sa tiež výroba potravín, či už v lepších technológiách alebo v obalovej technike. Mnoho firiem pochopilo, že nestačí mať kvalitný a dobrý produkt, ale musia ho podporiť aj priamo na trhu reklamnými a marketingovými aktivitami. Taktiež, omnoho viac ako v minulosti, vystupujú do popredia vzťahy s obchodnými reťazcami. Potraviny ako také sú v porovnaní s minulosťou kvalitnejšie. Na druhej strane, vplyv obchodných reťazcov a diskontov je výrazne vyšší. Tie tlačia na výrobcov, aby im dodávali tovar za čo najnižšie ceny. Vtedy sa stáva, že nižšie ceny sa dajú zabezpečiť len poklesom kvality potraviny.

Ako vidíte v súčasnosti vzťah medzi výrobcami a obchodnými reťazcami? Kto má viac navrch?

– V tomto nemôže mať nikto prevahu. Musí to byť jednoznačne „fifty-fifty“. V inom prípade ich spolupráca nebude fungovať. Obchodné reťazce potrebujú produkty, ktoré vnímajú kupujúci ako dôveryhodné. Napríklad musia mať v sortimente hračku v čokoládovom vajíčku, pretože si ju kupujúci pýtajú a vyhľadávajú ju. Na druhej strane, producenti potrebujú obchodné reťazce, pretože vďaka nim môžu získať čo najväčší dosah na trh. Zároveň si uvedomujú, že im musia ponúkať cenovo rozličnú produkciu. Nielen drahšie značkové tovary, ale aj lacnejšie, akciové produkty, pretože obchodné reťazce majú zákazníkov s rôznymi úrovňami príjmov.

Naozaj si myslíte, že v súčasnosti sú vzťahy medzi výrobcami potravín a obchodnými reťazcami „fifty-fifty“? Na Slovensku sa pomerne často výrobcovia sťažujú na tlak od odberateľov…

– Musí to byť vyrovnané, lebo inak to nepomáha nikomu. Svoju silu majú obe strany. Samozrejme pripúšťam, že problém môže nastať pri menších výrobcoch, ktorí nemajú unikátne produkty dôležité pre obchod a nemajú ani dostatok prostriedkov na reklamné aktivity. Vtedy majú jednoznačne navrch obchodné reťazce, ktoré si môžu diktovať podmienky.

(tasr)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *