Slovenskí spotrebitelia dôverujú najviac domácim potravinám

Takmer 60 % spotrebiteľov považuje slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné. Dôvodmi sú čerstvosť a prísnejšia kontrola. Napriek tomu počet vystavení slovenských výrobkov v obchodoch dosiahol len 37 %. Hoci záujem je vysoký, obchodné reťazce ich ponúkajú oveľa menej. Vyplýva to z prieskumu, o ktorom dnes informoval Michal Feik z Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR.

„Slovenské potraviny máme plne pod kontrolou, doslova od farmy až po regály v obchodoch. Vďaka tomu, že potraviny nemusia cestovať stovky kilometrov, sú aj čerstvejšie,“ vyhlásila šéfka MPRV Gabriela Matečná (nominantka SNS).
Podľa reprezentatívneho prieskumu verejnej mienky, ktorý pre MPRV vypracovala agentúra AKO, považuje 59 % opýtaných slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné a 25 % za rovnako kvalitné. Ako najčastejší dôvod uvádzajú čerstvosť (48 %) a prísnejšiu kontrolu (41 %).
Spotrebitelia vnímajú pôvod slovenských potravín najcitlivejšie pri mäse (59 %) a pri mliečnych výrobkoch (50 %). „Potravinové škandály, ako napríklad prípad s pokazeným brazílskym mäsom, nútia spotrebiteľov, aby boli opatrní. Pri slovenských výrobkoch je garancia bezpečnosti vysoká. Firmy z potravinárskeho sektora sa neraz sťažujú, že máme veľmi prísne hygienické normy na potraviny, ale vďaka dobrým kontrolám vieme z predaja veľmi rýchlo stiahnuť nebezpečné výrobky. Bolo to práve Slovensko, ktoré ako prvé upozornilo na problém brazílskeho mäsa,“ zdôraznila Matečná.
Slovenský pôvod za dôležitý považuje u mlieka 34 % opýtaných, avšak u mliečnych výrobkov až polovica (50 %). Slovenský pôvod vajec za dôležitý považuje 30 % respondentov, o niečo menej (22 %) u hydiny. Takmer tridsať percent opýtaných uviedlo, že slovenský pôvod je pre nich dôležitý pri nákupe zeleniny, kým slovenské ovocie uviedlo len 19 % opýtaných. Pri trvanlivých druhoch potravín je miera dôležitosti slovenského pôvodu v rozmedzí 8 % až 14 %.
Najmenej je slovenský pôvod dôležitý pri pochutinách a nápojoch (alkoholických aj nealkoholických). Len 6 % opýtaných uviedlo, že slovenský pôvod ich nezaujíma a nie je dôležitý pri žiadnom druhu potravín.
„Dlhodobým cieľom rezortu pôdohospodárstva je zvýšiť podiel slovenských potravín na pultoch reťazcov. Dôvody sú úplne racionálne, podporujeme tým našu ekonomiku, zamestnanosť v regiónoch a najmä vieme ponúknuť spotrebiteľom vysokú kvalitu a čerstvosť. MPRV na podporu predaja slovenských potravín realizuje viacero projektov. Najviditeľnejším marketingovým nástrojom je Značka kvality SK. Tohtoročnou novinkou budú regionálne pulty, vďaka ktorým môžu lokálni producenti potravín dodávať svoje potraviny do obchodov vo vzdialenosti 50 kilometrov,“ dodal k prieskumu Feik.

(tasr)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *