Slovenskí výrobcovia často nedokážu naplniť dopyt obchodu

Cieľom každého obchodníka je podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) zabezpečiť a ponúknuť zákazníkom čo najširšiu ponuku kvalitných produktov zo spoľahlivých zdrojov. Slovensko však podľa aliancie dlhodobo stráca svoju potravinovú sebestačnosť. "V dôsledku čoho slovenskí výrobcovia mnohokrát nedokážu zabezpečiť dostatočné kapacity a naplniť dopyt obchodu," uviedla dnes Diana Chovancová Stanková zo SAMO.

Aliancia tak reagovala na dnes zverejnené výsledky prieskumu agentúry GfK, ktorý realizovala pre Potravinársku komoru Slovenska. Z nej vyplynulo, že podiel domácich potravín na pultoch obchodov sa aj v tomto roku znížil a dosiahol 37,2 %. V porovnaní s minulým rokom to znamená pokles o 1,3 percentuálneho bodu, keďže vtedy predstavoval 38,5 %.
Členovia SAMO však podľa Chovancovej Stankovej okrem iného vyvíjajú aj vlastné individuálne projekty zamerané na podporu slovenskej potravinovej produkcie. Zároveň podľa jej slov mnohé obchodné reťazce spolupracujú so slovenskými výrobcami v prípade privátnych značiek. „Čo prieskumy podielu slovenských potravín nezohľadňujú, je skutočnosť, že slovenským výrobcom sa vďaka privátnej značke obchodníka podarí expandovať a uplatniť aj na zahraničnom trhu,“ dodala predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Aliancia súčasne dlhodobo upozorňuje na rozdielne metodiky zverejňovaných prieskumov komunikovaných v percentuálnom vyjadrení bez pohľadu na šírku sortimentu alebo veľkosť predajne. „Percentá totiž zakrývajú fakt, že v počte položiek niet väčšej ponuky domácich potravinárskych výrobkov, ako práve na plochách veľkoformátových predajní,“ zdôraznila Fašiangová.
Veľký reťazec totiž podľa jej slov vykazuje relatívne nízke percento domácich výrobkov, ale v absolútnych počtoch ich ponúka násobne viac, ako menšie organizácie. „SAMO dôrazne vyzýva, aby so zverejňovaním percentuálnych podielov bola verejnosť informovaná aj o údajoch, z ktorých tieto percentá vychádzajú. Teda o konkrétnych nameraných počtoch položiek z domácej produkcie,“ uviedla aliancia.
SAMO zároveň, tak ako už aj v minulosti uviedlo, že údajné nadmerné marže obchodníkov sú mýtus. „Interpretácia obchodnej marže je často mätúca a nesprávna, keďže je prezentovaná ako zisk obchodníka. V skutočnosti sa ňou rozumie rozpätie medzi nákupnou a predajnou cenou produktu,“ dodala Chovancová Stanková. Čistá marža obchodníka sa tak podľa nej dá vyčísliť až po odčítaní nákladových položiek súvisiacich s podnikaním ako sú napríklad mzdy, nájom, energie, marketing, straty a podobne.
SAMO združuje spoločnosti obchodu Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 620 maloobchodných a šesť veľkoobchodných prevádzok.

(tasr)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *