Funkciou pojazdového ústrojenstva mobilných pracovných strojov, ktorých významným predstaviteľom v poľnohospodárstve sú najmä traktory, je zabezpečiť technológiu pracovného procesu, priechodnosť súprav po rôznych povrchoch a ich manévrovateľnosť v rôznych pôdnych podmienkach.
Výber optimálnej podvozkovej časti traktora a vhodného pojazdového ústrojenstva závisí najmä od spôsobu, akým súprava vykonáva svoj pracovný cyklus (či je pri práci v neprerušovanom pohybe, alebo stojí na jednom mieste), pracovných rozmerov na ošetrovanom pozemku (či pracuje v brázde, v medziriadkoch porastu, alebo na voľnom záhone), síl pôsobiacich od pripojeného náradia a prenášaných na rám traktora, ako aj niektorých ďalších faktorov.
Typickým znakom traktorov novej generácie je kolesové pojazdové ústrojenstvo s radiálnymi pneumatikami. Jeho konštrukcia sa priebežne zdokonaľuje predovšetkým s ohľadom na samočistiacu schopnosť dezénu pneumatík a zvýšenú odolnosť bočníc proti mechanickému poškodeniu. Traktory s pásovým pojazdovým ústrojenstvom sa zatiaľ v praxi vo významnejšej miere nerozšírili napriek tomu, že ich prednosťou pred kolesovými traktormi je predovšetkým schopnosť pracovať na pôde s výrazne nižšou mierou jej utlačenia.
Čo sa týka usporiadania pojazdového ústrojenstva kolesových traktorov, v ponuke jednoznačne prevláda koncepčné riešenie s menšími kolesami na prednej (riadiacej) náprave a väčším rozmerom pneumatík na zadnej (hnacej) náprave. Stálym problémom takéhoto koncepčného usporiadania traktora je riešenie rozloženia hmotnosti na jednotlivé nápravy, ich zaťaženie a s tým súvisiaci prenos hnacej sily.
V ponuke traktorov sa objavuje čoraz viac modelov traktorov s rovnakým rozmerom pneumatík na prednej aj zadnej náprave. Takéto koncepčné riešenie si vyžiadala potreba prenosu väčšieho výkonu na podložku s cieľom vyvinutia vyššej ťahovej sily pre čoraz väčšie ťahané náradia. Kĺbové usporiadanie takýchto traktorov zaručuje ich dobré manévrovacie vlastnosti, zároveň vytvára aj platformu pre rovnomerné rozloženie hmotnosti na prednú aj zadnú nápravu so zárukou vysokého ťahového výkonu.
Viac v RN č. 46
S využitím dostupných zdrojov spracoval:
doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc.,
Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra