Pred polstoročím bol štvorkolesový pohon doménou terénnych automobilov a traktorov so zalamovacím rámom s tzv. kĺbovým riadením a rovnakými rozmermi predných a zadných kolies. V súčasnosti traktory so štvorkolesovým pohonom majú dominantné postavenie, dokonca štvorkolesový pohon sa stal atraktívny aj na osobných automobiloch. V tejto súvislosti bude iste účelné spomenúť, že pre štvorkolesový pohon automobilov sa zaužívalo označenie 4x4, pre traktory 4K4, v súčasnosti sa prechádza na jednotné označenie 4WD resp. FWD, ktoré je odvodené od začiatočných písmen anglického názvu Four Wheel Drive. Pre štvorkolesový pohon automobilov spravidla každý výrobca používa svoje vlastné označenie napr. Quattro, Synchro, 4matic a ďalšie.
Štvorkolesový pohon má svoje špecifiká
Aj keď štvorkolesový pohon automobilov a traktorov má relatívne veľa spoločného, z konštrukčného hľadiska v tomto smere existujú určité a niekedy podstatné rozdiely. Tieto rozdiely sú podmienené samotnou funkciou traktora ako mobilného energetického prostriedku, určeného predovšetkým k ťahaniu pripojených poľnohospodárskych strojov a náradí. Prvou a snáď najvýznamnejšou zvláštnosťou traktora je rozdielne a v prevádzkových podmienkach značne premenlivé zvislé zaťaženie prednej a zadnej nápravy a teda aj zvislé zaťaženie jednotlivých kolies. Keď napríklad za traktor pripojíme cez zadný trojbodový záves nesené náradie o hmotnosti 3 tony, po zdvihnutí náradia do prepravnej polohy sa zadná náprava dodatočne doťaží o viac než 3 tony, pretože súčasne dôjde k odľahčeniu prednej nápravy traktora. Samozrejme, že k doťaženiu zadnej nápravy a k súčasnému odľahčeniu prednej nápravy dochádza aj pôsobením ťahovej sily, potrebnej na ťahanie pripojeného náradia, ale aj pri jazde samotného traktora do svahu. Napokon k doťaženiu zadnej nápravy dochádza aj pri prudkom rozbehu traktora a pri rýchlom zapnutí spojky a to zvlášť pri vysokých otáčkach motora.
prof. Ing. ANTON ŽIKLA, CSc.
Ing. JÁN KOSIBA, PhD.
SPU v Nitre
Viac v RN č. 22