Potraviny vyrobené na Slovensku mali domácom na trhu v 1. polroku 2015 viac ako 62-% podiel. To bolo v porovnaní s koncom roku 2014 menej o 0,8 percentuálneho bodu. Uviedol to dnes na tlačovej konferencii minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Ľubomír Jahnátek (nominant Smer-SD). V 2. polroku 2014 mali na trhu v SR slovenské potraviny 63,2-% podiel.
"Celkový podiel za prvý polrok kopíruje posledné dva polroky, teraz je to 62,4 %, čo je o 0,8 % menej ako bolo na konci roku 2014. Stále sa tieto údaje pohybujú medzi úrovňou 62 % až 63 %, čo je veľmi potešujúce," spresnil. Pri určovaní podielu sa podľa neho vychádzalo z hodnotenia 22 potravinárskych komodít, čo predstavuje približne 90 % predaja potravín na Slovensku vo vybraných obchodných reťazcoch.
Podľa ministra dve potravinárske komodity majú na slovenskom trhu viac ako 80-% podiel. "Je to výroba medu s 86,8-% podielom, čo v porovnaní s 1. polrokom 2013, odkedy sa vykonáva hodnotenie podielov, predstavuje nárast o 22,9 %. Takisto hydinársky priemysel má 85,8-% podiel, čo je nárast oproti prvému polroku 2013 o 18,2 %," doplnil.
Informoval tiež, že viac ako 75-% podiel mali na trhu v SR domáce výrobky pekárenského a cukrárskeho priemyslu (77,1 %), mäsového priemyslu (78 %), cestovinárskeho priemyslu (76,9 %), liehovarnícky priemyslu (78,8 %), pivovarníckeho priemyslu (75,2 %) a cukrovarníckeho priemyslu (79 %). "Konzumné zemiaky mali 71,4-% podiel," zdôraznil.
Najvyšší podiel na predaji domácich potravín mala podľa Jahnátka obchodná sieť Coop Jednota, ktorej predajne zaznamenali v hodnotenom období viac ako 65-% podiel, s výnimkou Coop Jednota Dunajská Streda s 58,4-% podielom. "Najvyšší, 74,1-% podiel slovenských potravín spomedzi Coop Jednota mala Coop Jednota Nové Zámky," konštatoval.
Najnižší podiel slovenských potravín mal obchodný reťazec Lidl, a to iba 16,2-%. "Kaufland mal 53,9-% podiel, Carrefour 53,7-%, Tesco Stores 51-% a Billa 47,1-% podiel," dodal šéf MPRV.
(tasr)