V úzkej nadväznosti na početnosť a rozmanitosť druhov materiálov, s ktorými je potrebné v poľnohospodárskej výrobe manipulovať a ktoré je potrebné dopravovať, je vyvíjaný aj park dopravných a manipulačných zariadení. Pri zabezpečovaní dopravných prác v poľnohospodárskych podnikoch sa využívajú predovšetkým „dosluhujúce“ automobilové dopravné súpravy a čoraz viac sa presadzujúce traktorové dopravné systémy.
Nákladné automobily a automobilové súpravy využívané v poľnohospodárskej doprave vo väčšej miere v nedávnej minulosti mali voči traktorovým dopravným súpravám prednosť predovšetkým vo vyššej dosahovanej rýchlosti a v užitočnej hmotnosti, ktorá sa ešte dala zvýšiť pripojením prívesu. V súčasnej dobe sú nákladné automobily v menšej miere zastúpené pri priamom odvoze zvlášť od výkonných zberových strojov. Automobily pracujúce v teréne by mali mať široko profilové pneumatiky v jednoduchej montáži a tým by aspoň čiastočne znížili utužovanie pôdy. V priaznivých podmienkach je možné zvýšiť prepravnú kapacitu automobilu pripojením odpovedajúceho prívesu.
Dosahované prepravné rýchlosti sú v porovnaní s traktormi vhodnejšie k nasadeniu na väčšie dopravné vzdialenosti. S ohľadom na dostatočné ročné využitie nákladného automobilu v prevádzke poľnohospodárskeho podniku, je vhodné, aby mal možnosť prevádzky s ďalšími výmennými nadstavbami. Medzi ne patrí predovšetkým fekálna cisterna, rozhadzovač maštaľného hnoja a veľkoobjemová nadstavba základnej korby. Popri klasickom prevedení rôznych výmenných nadstavieb existujú ešte široké možnosti dané auto kontajnerovými systémami s rôznym typom manipulačných zariadení.
Celý článok v RN č. 9
doc. Ing. JOZEF ĎUĎÁK, CSc.
Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra