Až 92 % výnosov a tržieb trhu vytvára 10 najväčších mliekarní v SR. Vyplýva to z analýzy portálu IndexPodnikatela.sk spracovanej podľa údajov z roku 2014. Podľa analýzy je najúspešnejšou firmou RAJO, a. s., ktorá svojou činnosťou vytvára viac ako 25 % tržieb odvetvia.
"Nie všetkým firmám, ktoré sa zameriavajú na mliekarenskú výrobu, sa darí. Výsledok hospodárenia po zdanení bol pre takmer 43 % podnikov záporný, čím ich môžeme označiť za stratové," uviedol k analýze Branislav Vaculčiak z portálu IndexPodnikatela.sk.
Výrobcom mlieka s najvyššími tržbami a výnosmi v hodnote 162,98 milióna eur je RAJO, a. s. S tržbami a výnosmi o viac ako polovicu nižšími, 78,98 milióna eur, je na druhom mieste Syráreň Bel Slovensko, a. s. Na treťom mieste s celkovými tržbami a výnosmi vo výške 73,33 milióna eur je spoločnosť Agro Tami, a. s.
Z hľadiska zisku po zdanení prvé miesto patrí so ziskom 2,34 milióna eur firme Syráreň Bel Slovensko. Na druhom mieste sa so ziskom vo výške 1,07 milióna eur nachádza Savencia Fromage & Dairy SK, a. s. Prvú trojku uzatvára RAJO so ziskom 869.000 eur.
"Cena mlieka je dlhodobo tlačená dole, predovšetkým v dôsledku tlaku zahraničnej konkurencie. Znížením dane z pridanej hodnoty (DPH) budú mliekari pravdepodobne zase nútení znížiť ceny mlieka v obchodoch. Je teda otázne, či im takéto opatrenie v konečnom dôsledku pomôže," povedal Vaculčiak na otázku, či znížená 10-% DPH podporí domácich poľnohospodárskych výrobcov.
Príchod nového investora britskej spoločnosti Midia Agro, s. r. o., môže naštartovať slovenský trh výrobcov mlieka. Táto spoločnosť, ktorá má postaviť nový závod pri Nitre, bude vyrábať detskú výživu a ďalšie produkty z mlieka. Výrobky poputujú hlavne na čínsky trh. Firma plánuje spracúvať až 300 miliónov kilogramov mlieka slovenských výrobcov, čo pri súčasnej produkcii tvorí približne 30 %. Kapacity slovenských výrobcov sú však oveľa vyššie, pretože objem výroby sa v posledných rokoch znížil.
"Pravdou je, že slovenský trh s mliekom má problém. Typické družstvá alebo menšie spoločnosti, ktoré predávali mlieko, museli byť zrušené. Z trhu ich vytlačila politika veľkých reťazcov, ktoré si diktujú výkupnú cenu mlieka. Tá často klesá pod úroveň výrobných nákladov malých podnikov. To ich postupne odsúdi k zániku. Keď sa pozrieme na tržby a výnosy najväčšieho podniku v odvetví RAJO, prípadne firmy Syráreň Bel Slovensko a porovnáme to so sumou 98 miliónov eur, ktoré plánuje preinvestovať nový investor, môžeme predpokladať, že súčasní hráči na našom trhu týmto faktom nie sú veľmi nadšení. Predaj mlieka má klesajúcu tendenciu a vláda ide do tohto slabého odvetvia natlačiť ďalšiu veľkú a dotovanú spoločnosť," upozornil Vaculčiak.
(tasr)