Už sme si prakticky zvykli na to, že používanie elektroniky a automatizačnej techniky sa stalo neoddeliteľnou súčasťou všetkých novo vyvíjaných strojových aplikácií. Takisto sa rozširuje programová podpora používaných informačných, regulačných a riadiacich systémov.
Uplatnenie riadiacej elektroniky sa úspešne rozširuje aj v oblasti prevádzky traktorov a traktorových súprav. Významné pokroky sa dosiahli pri ich automatickom riadení so satelitnou podporou, čo sa využíva predovšetkým v súvislosti s rozširujúcim sa záberom pracovných strojov, ako aj pri práci v sťažených podmienkach (nižšia viditeľnosť, prašné prostredie). Elektronika sa začína využívať pri automatizácií rôznych úkonov a činností, ktoré sú realizované v rámci traktorom vykonávaných pracovných procesov. Automatizačné riadiace systémy jednotlivých funkčných uzlov traktora poskytujú možnosť systémovo optimalizovať využitie výkonu motora a zabezpečiť tak dobré ťahové účinky traktora. Na základe komplexných väzieb medzi obsluhou traktora a riadiacimi systémami možno ovplyvňovať energetické a výkonnostné parametre traktorovej súpravy ako celku.
Viacerí veľkí výrobcovia traktorov v Európe aj v USA spoločne ohlásili zavedenie technológie pre zvýšenie účinnosti svojich traktorov. Súbor opatrení na zvýšenie hospodárnosti a efektívnosti dostal dokonca aj obchodné označenie, ktorému je spoločné slovo „efficiency“. Základom pokroku v tejto oblasti sú motory novej generácie naladené a zdokonalené tak, aby mali nižšiu spotrebu paliva. Ďalej sa dosiahlo zlepšenie aj v oblasti prevodoviek, ktorých elektronické riadenie a ovládanie je múdrejšie a presnejšie. Môže voliť rýchlosti tak, aby bola požadovaná hodnota ťahovej sily, prípadne potrebného príkonu pre pohon náradia dosiahnutá pri optimálnych otáčkach motora.
Zníženie mernej spotreby sa dá v súčasnosti dosiahnuť jednoduchým trikom, napr. zabudovaním štvorvalcového motora do podvozku určeného pôvodne pre šesťvalcový typ, čo niekedy využívajú výrobcovia pri tzv. „up-date“ modelových radov pri ich prechode na ďalší rok výroby. Zlepšenie spotreby paliva je ale možné dosiahnuť aj detailnými úpravami v konštrukčnej oblasti a v softvéri, ktorý riadi činnosť nielen motora, ale aj traktora v súprave s náradím.
S použitím dostupných zdrojov spracoval:
doc. Ing. JOZEF ĎUĎÁK, CSc.
Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra