Európska komisia (EK) v utorok oznámila, že z rozpočtu EÚ na poľnohospodárstvo poskytne 172,5 milióna eur na propagáciu európskych agropotravinárskych produktov na trhu EÚ, ako aj na ostatných svetových trhoch.
Komisia spresnila, že v najbližších troch rokoch sa uskutoční 79 kampaní, ktoré sa zamerajú na rozsiahly počet produktov, ako sú mliečne výrobky, olivy a olivový olej, ovocie a zelenina.
Eurokomisár pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka Phil Hogan v tejto súvislosti pripomenul, že Európa je na celom svete známa vysokou kvalitou svojich potravín a svojím kulinárskym dedičstvom.
"Producenti v EÚ sa môžu spoľahnúť na Európsku komisiu, že im pomôže šíriť správy o ich vysoko kvalitných produktoch po Európe i za jej hranicami," uviedol Hogan. Dodal, že počas výkonu svojej funkcie navštívil viacero krajín a napríklad v Číne, Japonsku, Mexiku či Kolumbii pomáhal otvárať nové trhy pre európske agroprodukty.
Programy podporované EK majú pomôcť výrobcom v poľnohospodársko-potravinárskom sektore s propagáciou kvality ich produktov, a tým aj ich produktov ako takých v Európskej únii a pri otváraní nových trhov. Chystané kampane sa zamerajú napríklad na zdôraznenie kvality európskych potravín so zemepisným označením alebo na spôsoby ich ekologickej produkcie.
Zo 79 schválených programov je 48 určených pre krajiny, ktoré nie sú členmi EÚ. Významne zastúpené sú aj určité odvetvia produkcie, keď napríklad až 23 programov sa bude venovať sektoru ovocia a zeleniny, podobný prístup bude platiť aj v odvetví syrov alebo mlieka a mliečnych výrobkov.
V roku 2018 bolo na "jednoduché propagačné programy" (predložené jednou alebo viacerými organizáciami z toho istého členského štátu) vyčlenených spolu 97 miliónov eur. Z ďalších 75,5 milióna eur sa budú financovať "zložené programy" (predkladané najmenej dvoma navrhujúcimi organizáciami z najmenej dvoch členských štátov alebo jednou či viac európskymi organizáciami). Vybrané programy sa týkajú žiadateľov z 19 členských štátov.
(tasr)