20.03.2015 | 05:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Horalky tento rok oslávia polstoročie od svojho vzniku

Slováci zjedia každú sekundu viac ako dve Horalky od Sedity. V minulom roku sa len na slovenskom trhu skonzumovalo 75 miliónov kusov tejto obľúbenej oblátky ešte z čias Československa. Značka tento rok oslávi 50. narodeniny.

V roku 1953 vznikol národný podnik Slovenské pečivárne v Seredi, ku ktorému boli pridružené ďalšie závody zo Slovenska. Úspešne sa  rozvíjajúci podnik sa o 10 rokov neskôr začlenil pod pražský závod Průmysl trvanlivého pečiva. Takáto organizácia však nevytvorila optimálne podmienky pre rozvoj výroby, a tak sa v roku 1969 zriadil samostatný podnik Pečivárne Sereď.
Prvé Horalky s arašidovou náplňou sa vyrobili v Seredi už v roku 1965. "Receptúra vznikla s cieľom, aby sa seredské oblátky odlíšili od iných, a preto ich začali po obvode máčať. Tak vznikli obvodovo máčané Horalky – pochúťka, ktorá zároveň zasýti," opísala pre TASR Hedviga Péliová z marketingu súčasného majiteľa značky, spoločnosti I.D.C. Holding. Pôvodne bol obal s typickými kvetmi horca potláčaný len jednou, červenou farbou. Dnes má charakteristické bielo-modro-červené sfarbenie a je na ňom vyobrazený modrý kvet horca a biely kvet plesnivca.
Zloženie, hmotnosť a typické obvodové máčanie Horaliek sa pritom za desaťročia nezmenili, a tak sa zachovala ich tradičná chuť, ktorú každý pozná. "Jediné, čo sa na nich za ten čas postupne upravovalo, je grafika a dizajn obalu, voľba kvalitnejšieho obalového materiálu, ale najmä technológia, umožňujúca pokryť mnohomiliónový dopyt," priblížila Péliová.
V 90. rokoch minulého storočia bol národný podnik Pečivárne Sereď sprivatizovaný a výrobné závody Pečivárne Sereď a Pečivárne Holíč sa stali súčasťou spoločnosti I.D.C. Holding. Výroba z Holíča sa neskôr presunula do Serede, dnes teda firma zastrešuje závody Pečivárne Sereď na výrobu trvanlivého pečiva a Figaro Trnava s produkciou cukroviniek.
Horalky Sedita sa podľa Péliovej postupne etablujú už aj na zahraničných trhoch, o čom svedčí fakt, že každoročne stúpa objem predaných kusov v cudzine. Medzi najväčších fanúšikov slovenských Horaliek patria Česi, Poliaci a Maďari, ale oblátku poznajú už aj v USA, Anglicku, Írsku, Singapure či Austrálii.

(tasr)

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down