Keďže traktor je mobilný energetický prostriedok, teda mení energiu obsiahnutú v palivách na energiu mechanickú (pre pojazd a pohon ústrojenstiev) prostredníctvom piestového spaľovacieho motora, tak motor sa stáva jedným z najdôležitejších funkčných prvkov traktora, od ktorého závisí nielen efektívne využitie energie paliva, aj ej efektívne využitie traktora v súprave s agregovaným náradím. To sa samozrejme prejavuje aj na neustálych inováciách tohto dôležitého konštrukčného celku traktora.
Súčasné moderné technické riešenia traktorových motorov väčšinou pochádzajú z vývoja motorov automobilových. Pri traktoroch sa takmer výhradne používajú štvortaktné vznetové motory. Výrobcovia sa snažia vyrábať motor výkonný a pritom energeticky prijateľný, ktorý bude vhodný pre celý modelový rad, prípadne sa môže stať základom koncepcie výrobného programu, v rámci ktorého bude vhodný aj pre ostatné mobilné energetické prostriedky. Najväčšia modernizácia sa v súčasnej dobe objavuje v oblasti prípravy palivovej zmesi a aplikácie elektroniky v ovládaní motora a v jeho riadení. Elektronika dokáže pomocou snímačov a akčných členov neustále kontrolovať a riadiť motor a súčasne spojiť riadenie motora s ostatnými skupinami, napr. s prevodovkou, pojazdovým ústrojenstvom a s pripojeným strojom. Cieľom týchto zmien je znížiť spotrebu paliva, stratové výkony, opotrebenie, emisie a náročnosť na údržbu.
Viac v RN č. 23
S použitím dostupných zdrojov spracoval:
doc. Ing. JOZEF ĎUĎÁK, CSc.
Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra