09.06.2016 | 07:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Konštrukčné a prevádzkové zvláštnosti traktorov

Ešte pred polstoročím prevládali vo svete i u nás, traktory s pohonom zadných kolies označované skratkou 4K2. Po roku 1970 začína aj u nás nástup výkonných traktorov so štvorkolesovým pohonom (4K4) so zalamovacím rámom a rovnakým rozmerom predných i zadných kolies. Tento trend bol v bývalom Československu prezentovaný traktormi KIROVEC, dovážanými z bývalého Sovietskeho zväzu. Základným predstaviteľom týchto traktorov bol typ K-700 s výkonom motora 158 kW (215 k).
Avšak takmer súbežne s dovozom týchto traktorov bola zahájená výroba traktorov ŠKODA s typovým označením ŠT-180 s výkonom motora 132 kW (180 k). Paradoxom je, že už po roku 1950 sa v zahraničí vyrábali aj malotraktory so štvorkolesovým pohonom, rovnakým rozmerom predných a zadných kolies so zalamovacím rámom. V Nemecku bol známy HOLDER 16A a u nás malotraktor T-4-K10 vyrábaný po roku 1960.

Prvý variant traktorov 4K4

Prvý variant predstavujú klasické traktory 4K4 so zalamovacím rámom a rovnakým rozmerom predných a zadných kolies. Charakteristickou konštrukčnou zvláštnosťou týchto traktorov je, že motor je prakticky celý vysunutý pred prednou nápravou, v dôsledku čoho na prednú nápravu pripadá cca 70 percent celkovej hmotnosti traktora. Takže na zadnú nápravu pripadá ostatných 30 percent. Vyššie zaťaženie prednej nápravy je žiaduce z toho dôvodu, aby sa pri práci traktora v súprave s náradím dosiahlo pokiaľ možno približne rovnaké zvislé zaťaženie obidvoch náprav. Totižto pri práci traktora najmä v súprave s neseným náradím sa predná náprava intenzívne odľahčuje a naopak, zadná zase doťažuje. Odľahčenie prednej a súčasne doťaženie zadnej nápravy je spôsobené jednak hmotnosťou (tiažou) pripojeného náradia a tiež pracovným odporom náradia, na základné spracovanie pôdy, ktorého pracovné časti pracujú pod povrchom pôdy. Približne rovnaké zaťaženie obidvoch náprav je žiaduce z niekoľkých dôvodov, ktorý je z nich prioritný nemožno jednoznačne stanoviť, závisí to od konkrétnych prevádzkových podmienok.

Viac v RN č. 23

prof. Ing. ANTON ŽIKLA, CSc.

                                                                 Ing. JÁN KOSIBA, PhD.

                                                                                                            SPU v Nitre

 

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down