Výroba úspešných poľnohospodárskych a stavebných strojov značky JCB, ktorá vznikla vo Veľkej Británii, je dnes tvorená dvanástimi továrňami na domácej pôde a ďalšími dvanástimi po celom svete. Ako jedna z mála značiek produkujúcich poľnohospodársku techniku využíva v časti svojej produkcie vlastné motory, ktoré sú vyrábané v napríklad aj v továrni vo Fostone, neďaleko Derby.
Vývoj výroby motorov
Aj keď história značky JCB siaha až do roku 1945, kedy bola vyrobená prvá vlečka, história priemyselnej výroby motorov JCB sa začala písať v decembri roku 2004, kedy bola spustená po prvý krát výroba štvorvalcových motorov JCB Dieselmax, spĺňajúcich emisnú normu Stage II/ Tier 2. V rámci propagácie nových motorov JCB Dieselmax bolo v roku 2006 vytvorené jedinečné rýchlostné vozidlo s rovnomenným názvom JCB Dieselmax, ktoré bolo osadené dvojicou týchto motorov a pokorilo rýchlostný rekord 563 km/h. V nasledujúcom roku 2007, v marci, prišiel do výroby modernizovaný model s emisnou normou Stage IIIA/ Tier 3 s elektronickým riadením a v júni bol vyrobený 50 tisíci kus od spustenia výrobnej linky na motory JCB. V októbri toho istého roka sa začal vyrábať motor JCB Dieselmax 444 G-Drive a o rok neskôr doplnili sortiment o motor JCB Dieselmax s emisnou normou Stage IIIA/ Tier 3 s mechanickým riadením. Pravidelná každoročná modernizácia výroby pokračovala júlom 2009, spustením výroby motora JCB Dieselmax 448 G-Drive a o mesiac neskôr dosiahli 100 tisíci vyrobený motor JCB. Začiatkom roka 2010 uzrel svetlo sveta celkom nový motor JCB EcoMax, spĺňajúci novú emisnú normu Stage IIIB/ Tier 4 a o rok neskôr sa výroba motorov rozšírila aj o fabriku v Indii. Po zdvojnásobení výrobných kapacít bolo v roku 2012 vyrobených už 200 000 motorov JCB a postupný vývoj pokračoval nástupom motora JCB EcoMAX s emisnou normou Stage IV/ Tier 4 Final, ktorý sa začal vyrábať v apríli 2013. Motor JCB EcoMAX vznikol za spolupráce spoločností Ricardo, ktorá sa podieľala na vývoji prúdenia kvapalín v motore a spoločnosti Delphi a Bosch, od ktorých sú dodávané komponenty pre vstrekovanie a preplňovanie motora. Najnovšiu emisnú normu motor EcoMAX spĺňa vďaka použitiu keramickej výstelky vedení paliva a systému EGR s chladením výfukových plynov. Spôsob vstrekovania použitý pri najnovšom štvorvalcovom motore tak umožňuje široké rozpätie krútiaceho momentu už pri nízkych otáčkach motora. Do tejto doby boli produkované značkou JCB výlučne štvorvalcové motory. Najnovším počinom značky je však ďalšie rozširovanie sortimentu a to nielen čo sa emisných noriem týka, ale aj počtu valcov. V júni minulého roka bola spustená výroba prvých šesťvalcových motorov JCB Dieselmax o objeme 6,6 l.
Celý článok v RN č. 43