Slovensko bolo v minulosti považované za malú ovčiarsku veľmoc. Ešte koncom 19. storočia sa na našich lúkach páslo okolo troch miliónov oviec. Dnes je situácia iná. Jahňa, kedysi súčasť slávnostnej veľkonočnej tabule, nahradili iné druhy mäsa. Prečo je to tak, aj na to odpovedá Ing. SLAVOMÍR REĽOVSKÝ, riaditeľ Zväzu chovateľov oviec a kôz (ZCHOK) na Slovensku.
rn rozhovor
Predaj veľkonočných jahniat sa rozbehol. Koľko jahniat bolo určených na veľkonočný predaj? Koľko z nich poputuje do zahraničia a koľko skončí na našich stoloch, prípadne u chovateľov na ďalší odchov?
„Minulý rok sa zo Slovenska vyviezlo pred veľkonočnými sviatkami celkom 87 000 jahniat. Na vianočný trh sa exportovalo 8 000 jahniat. Na obnovu stád si chovatelia každoročne nechajú 50 000 jahničiek. V tomto roku bolo na veľkonočný trh pripravených menej jahniat, najmä kvôli snahe chovateľov čo najskôr získavať ovčie mlieko. Časť jahniat vo veku niekoľko dní chovatelia predávali záujemcom o chov doma aj do zahraničia. Na slovenských stoloch skončí len veľmi málo jahniat, keďže si náš spotrebiteľ len veľmi pomaly uvedomuje, že slovenské jahňacie mäso je skutočne výnimočnej kvality.“
Aké sú aktuálne výkupné ceny jahniat jednotlivých kategórií? Sú chovatelia s týmito cenami spokojní?
„Stručnou odpoveďou by bolo kategorické: Výkupné ceny sú nízke, chovatelia sú nespokojní. Otázka výkupnej ceny je tá, na ktorú náš chovateľ nepozná odpoveď niekedy ani po naložení vlastných jahniat na kamión. Pred začiatkom vývozu výkupca avizoval predpokladané ceny za jahňatá, v skutočnosti však boli opäť nižšie ako v predchádzajúcom roku. Realita však bola ešte horšia, keďže jediný monopolný výkupca všetkých slovenských jahniat odmietol vykúpiť veľkú časť jahniat. Tento stav odhalil krutú realitu aj v sektore chovu oviec - tú najlepšiu kvalitu vyvážame do zahraničia a slovenského konzumenta nemáme na svojej strane.“
Chovatelia oviec, vzhľadom na pomerne nízky domáci dopyt po jahňacine, sú nútení hľadať odbyt v zahraničí. Výsledkom je dlhodobá orientácia hlavne na taliansky trh, čo so sebou prináša jednak stabilný dopyt, avšak na druhej strane aj cenový monopol zahraničných odberateľov...
„Najväčším problémom pri realizácii jahňacieho, ovčieho i baranieho mäsa je určite nízky domáci dopyt. Ovčie mäso, najmä jahňacie je považované za luxus. Pritom jeho cena nie je vysoká. Spotrebiteľ by si v zmysle nášho hesla „Nájdi si svojho baču“ mal nájsť toho svojho producenta kvalitných výrobkov z ovčieho, kozieho mlieka, aj producenta kvalitného ovčieho a kozieho mäsa. Ten by mal byť preňho zárukou kvality. Nemôžeme sa spoliehať len na obchodníkov, musíme si pomôcť sami. Som rád, že môžem konštatovať, že máme čoraz väčší počet chovateľov, ktorí nemajú problém s predajom jahňaciny na domácom trhu. Je to však výsledok dlhoročnej práce a informovanosti zákazníkov. Taktiež v našom Zväze chovateľov oviec a kôz sme si už pred rokmi uvedomili, že je potrebné viac hovoriť o kvalitnom mäse z produkcie našich chovateľov a ono sa to postupne prejavuje na zvýšenom dopyte.“
Celý rozhovor si možno prečítať v ROĽNÍCKYCH NOVINÁCH č. 15.