V poľnohospodárstve sa používajú stále výkonnejšie zberové a aplikačné stroje. Je to dôsledok často krátkych „pracovných“ agrotechnických termínov, ako aj znižovania počtu pracovníkov v odbore. U drahých strojov sa požaduje čo najefektívnejšia prevádzka s minimom stratových časov. S tým narastajú aj nároky na dopravné prostriedky a zastarané stroje už prestávajú stačiť.
Aj zväčšovanie veľkosti fariem a s tým súvisiaci nárast vzdialeností pri preprave z farmy na pozemky prinášajú so sebou vyššie požiadavky na zvládnutie dopravných prác v čo najkratšom čase. Pre každého farmára je preto určite zaujímavé hľadanie ciest k racionalizácii dopravy, teda k zníženiu jej časovej náročnosti. Moderné traktorové dopravné súpravy s využitím návesových prípojných vozidiel ponúkajú v tejto oblasti skutočne vhodné riešenie.
Vďaka pojazdovým rýchlostiam súčasných poľnohospodárskych kolesových traktorov vo výkonovej kategórii zhruba od 110 kW (150 k) vyššie, ktoré sa využívajú pre výkonnú poľnohospodársku dopravu, je možné požadované úlohy efektívne riešiť. Traktory disponujú konštrukčnou rýchlosťou 40 km.h-1 (na vybraných európskych trhoch je povolená rýchlosť 50, alebo dokonca 60 km.h-1). Navyše je možné vyberať z niekoľkých typov systémových nosičov, ktoré disponujú konštrukčnou rýchlosťou 60 až 80 km.h-1, prípadne aj viac. Takéto energetické prostriedky sú priamo stvorené pre „trakčné“ využitie v poľnohospodárskej doprave s pomerne rozmanitou škálou prípojných vozidiel, najmä návesov. Uvedená kategória „trakčných“ energetických prostriedkov sa spravidla agreguje s návesmi o celkovej hmotnosti od 15 000 až 18 000 kg vyššie.
Viac v RN č. 9
S použitím dostupných zdrojov spracoval:
doc. Ing. JOZEF ĎUĎÁK, CSc.
Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra