Napriek zvyšujúcemu sa dopytu po organickej bavlne na medzinárodných trhoch jej globálna výroba naďalej upadá. Tento vývoj prináša ekologické, sociálne a ekonomické následky pre zásobovací reťazec organickej bavlny na celom svete. V súčasnosti tvorí podiel organickej bavlny na trhu len jedno percento.
Spoločnosť C&A Europe, ktorej poslaním za posledných 10 rokov bolo podporovanie výroby organickej bavlny, to považuje za veľký krok späť. Stanovila si preto za svoju osobitnú prioritu zníženie následkov tohto vývoja.
„Momentálne sa nachádzame v kritickom bode, kedy je dopyt po organickej bavlne vyšší ako ponuka. S tým súvisiaca neistota dostupnosti môže ohroziť dlhodobé investície do organickej bavlny," vysvetľuje Thorsten Rolfes, riaditeľ korporátnej komunikácie pre Európu.
Po tom, ako celosvetová výroba organickej bavlny priebežne rástla až do roku 2011, výnosy z úrody v nasledujúcich rokoch poklesli o 8 %. A to aj napriek tomu, že až polovica krajín pestujúcich organickú bavlnu zvýšila svoju výrobu. Príčinou tohto úpadku sú okrem iného nedostatočné poznatky o metódach organickej kultivácie a chýbajúca spolupráca.
Aby spoločnosť C&A upriamila pozornosť na tento problém, rozhodla sa vydať informačnú brožúrku „Let’s take Bio Cotton to everyone every day". Publikácia komplexne vysvetľuje pridanú hodnotu organickej bavlny a aktuálne problémy s jej pestovaním. Zároveň poukazuje na príležitosti pre všetkých v globálnom zásobovacom reťazci. Práve tu vidí C&A obzvlášť veľkú zodpovednosť spoločností z odevného priemyslu.
„Značky zohrávajú kľúčovú úlohu pri rozvoji organickej bavlny ako udržateľného zdroja. Niektoré značky prijímajú potrebné opatrenia, ale kríza v ponuke ukazuje, že je potrebné robiť oveľa viac. Kľúčom je spolupráca medzi odborníkmi, lokálnymi komunitami a vládami, pretože iba tak umožníme dosiahnuť plný potenciál organickej bavlny,“ hovorí Rolfes.
Spoločnosti podľa neho môžu priniesť zmenu nielen v krajinách, kde sa organická bavlna vyrába, ale aj na trhoch tým, že budú svojim zákazníkom poskytovať informácie o organickej bavlne. „Podľa našich skúseností je možné takýmto vytváraním povedomia napĺňať dopyt a tvoriť zisk," uzatvára.
C&A je v súčasnosti najväčším nákupcom organickej bavlny na svete. Za fiškálny rok 2013 predala viac ako 100 miliónov výrobkov z organickej bavlny, čo predstavuje významný nárast v porovnaní s predošlým rokom. Podiel výrobkov z organickej bavlny z celého bavlneného sortimentu spoločnosti je 38 %. A až 75 % spracovanej organickej bavlny pestovanej bez použitia pesticídov a umelých hnojív pochádza z farmárskych projektov podporovaných spoločnosťou C&A nadácia. Z týchto projektov má úžitok zhruba 60.000 farmárov v Indii. Sociálne a environmentálne programy sa zameriavajú na miestne komunity vo výrobných regiónoch s cieľom zlepšiť životné podmienky oblastných pestovateľov bavlny. Ide napríklad o kvapkové zavlažovanie, zabezpečovanie organických semien či poradenstvo pre farmárov a ďalších dôležitých partnerov v zásobovacom reťazci s organickou bavlnou.
Týmito princípmi sa riadi aj „CottonConnect", nezávislá spoločnosť založená C&A v partnerstve s neziskovými spoločnosťami Textile Exchange a Shell Foundation. Cieľom „CottonConnect" je formovať globálny zásobovací reťazec lepšie udržateľným spôsobom. Najmä prostredníctvom spolupráce s 22 spoločnosťami v textilnom maloobchode a módnymi značkami, pričom všetky zisky spoločnosť opätovne investuje.
C&A si stanovila za svoj dlhodobý cieľ zabezpečiť do roku 2020 obstarávanie celého svojho bavlneného sortimentu z trvale udržateľnej výroby. Nadácia C&A zároveň podporuje viacero iniciatív, ktoré sú zamerané na zvýšenie organickej výroby a zlepšenie životných podmienok pestovateľov. Nadácia v partnerstve s CottonConnect nedávno zorganizovala prvé stretnutie zúčastnených strán za okrúhlym stolom v Indii, nazvané „Call to Action", cieľom ktorého bolo hľadanie riešení úpadku výroby.
Viac informácií o organickej bavlne vám spoločnosť C&A poskytne v publikácii „Let’s take Bio Cotton to everyone every day" na adrese www.c-a-a.sk/biobavlna.
O spoločnosti C&A Europe
C&A Europe je jednou z vedúcich módnych maloobchodných spoločností v Európe s viac ako 37.500 zamestnancami a 1575 obchodmi v 21 európskych krajinách. C&A Europe je súčasťou koncernu Cofra Holding AG.
(tasr)