Nižšia daň z pridanej hodnoty (DPH) na čerstvé pečivo môže ukázať na nepoctivých obchodníkov. Uviedol to v reakcii na novelu zákona o DPH Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC).
Národná rada SR prijala 17. septembra novelu zákona o DPH, podľa ktorej sa znížená DPH vo výške 10 % zo súčasných 20 % vzťahuje aj na "čerstvé pečivo do hmotnosti od 40 do 50 gramov". V našich podmienkach sa teda znížená DPH bude od januára 2020 používať aj na najbežnejšie pečivo, ktoré slovenskí spotrebitelia denne kupujú, teda rožky, prípadne aj tzv. kaizerky.
Výrobcovia pečiva si od zníženej DPH sľubujú najmä zvýšenie ceny tohto pečiva pre maloobchodné siete a zahraničné obchodné reťazce. "Nižšia DPH znamená pre obchodníkov a obchodné reťazce zvýšenie ich výnosov. Kým pri súčasnej cene rožka pre konečného zákazníka (asi 8 centov) odvádza obchodník štátu 1,4 centa za jeden rožok, po novom bude odvádzať len 0,7 centa," uviedla Tatiana Lopúchová, predsedníčka SZPCC.
Podľa zväzu nemožno z titulu zníženej DPH očakávať pokles cien rožka v obchodoch, avšak úprava dane by mala jednoznačne pomôcť pekárom pri vyjednávaní ich odbytových cien na rok 2020. "Odbytové ceny rožkov sú mimoriadne nízke z dôvodu enormného tlaku obchodníkov na výrobcov pečiva. V tomto prípade však upravená DPH obchodníkom pomáha na výstupe, zvyšuje ich výnosy, a preto očakávame, že reťazce budú akceptovať princíp spravodlivého rozdelenia marže a s touto výhodou sa s výrobcami podelia," spresnila Lopúchová.
Rast nákladov výrobcov, najmä v podobe neúmerného nárastu mzdových nákladov, sa podľa Lopúchovej musí preniesť do odbytových cien a vzhľadom na zníženie DPH neexistuje dôvod na úpravu ceny smerom nahor pre konečného zákazníka. Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov plánuje pozorne sledovať správanie obchodníkov pri dohadovaní cien, a to najmä rožkov, a dodržiavaní zákazu predaja pod ekonomicky oprávnené náklady.
"Pred koncom roka 2019 bude zväz pekárov anonymným spôsobom slovenských výrobcov pečiva žiadať o informácie o výsledku rokovania s obchodnými reťazcami. A prostredníctvom iniciatívy Poctivý obchod tak budeme následne informovať odbornú a laickú verejnosť, ako aj rezort pôdohospodárstva, o výsledkoch týchto rokovaní. Následne sa ukáže, ktorý z obchodníkov či obchodných reťazcov sa správa v zmysle zásad poctivého obchodu," dodala Lopúchová.
Poctivý obchod je iniciatíva slovenských pekárov, ktorá vznikla v roku 2018 s cieľom poukázať na nekalé praktiky obchodníkov. Výsledkom hodnotenia za rok 2018 bolo udeľovanie titulov Poctivý obchodník, pričom toto ocenenie doposiaľ nezískal žiaden zo zahraničných obchodných reťazcov.
"Jedným z kritérií udelenia titulu Poctivý obchodník je práve zachovanie princípu spravodlivého rozdelenia marže, nezneužívanie dominantného postavenia obchodníkov. Situácia so zníženou DPH tak naplno ukáže, ako sa obchodníci správajú k slovenským výrobcom," uzavrela Lopúchová.
(tasr)