Súčasné moderné technológie základného obrábania, predsejbovej prípravy pôdy, sejby, ošetrovania porastov počas vegetácie a samotného zberu úrody poľných plodín sa už nezaobídu bez použitia vysoko výkonnej poľnohospodárskej techniky. Aktuálne hmotnosti používaných strojov a strojových súprav dosahujú od 12 do 30 ton, v niektorých prípadoch aj viac, a v tomto okamihu je nevyhnutné zamerať pozornosť aj na ich pojazdové ústrojenstvo.
V našich podmienkach prevažuje (a pravdepodobne aj naďalej bude) používanie výkonných kolesových traktorov ako ťažných a pohonných energetických prostriedkov pre väčšinu pracovných strojov. Je tomu tak hlavne z dôvodov ekonomických - pásové traktory sú pre bežného poľnohospodára cenovo nevýhodné a tiež veľkosť a členitosť pozemkov znemožňujú optimálne využitie týchto kvalitných strojov. Najpoužívanejšími a zároveň aj najsledovanejšími typmi poľnohospodárskych pneumatík sú teda pneumatiky traktorové, pozornosť je však potrebné venovať aj pneumatikám využívaným na prívesnej a návesnej technike.
Pneumatiky sú podobne tak, ako aj každá iná nevyhnutná súčasť energetických prostriedkov a pracovných strojov neustále zdokonaľované a každý rok výrobcovia inovujú a produkujú nové, vylepšené typy najpoužívanejších skupín pneumatík. Deje sa to tak s ohľadom na využitie pre dané výkonnostné skupiny strojov (traktory, kombajny atď.), ako aj s ohľadom na konkrétne klimatické a pôdne podmienky, v ktorých budú energetické prostriedky a pracovné stroje prevádzkované, pričom požiadavky na používané pneumatiky sa neustále rozširujú. Pokiaľ ide napr. o traktory, v priebehu posledných niekoľko rokov sa výkony ich motorov viac ako dvojnásobne zvýšili, a tomu sa musela nevyhnutne prispôsobiť aj konštrukcia pneumatík.
Viac v RN č. 46
S použitím dostupných zdrojov spracoval:
doc. Ing. JOZEF ĎUĎÁK, CSc.
Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra