15.06.2021 | 07:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Po stopách jeleňa – dojmy zákazníka z nového stroja

Nie je tomu tak dávno, čo sa na stránkach spoločnosti Agroservis objavili prvé informácie o spustení kampane s názvom „Po stopách jeleňa“. Kampaň vzbudila takmer okamžite obrovský záujem zo strany poľnohospodárov a fanúšikov značky John Deere a ako sme pred časom informovali, prvý traktor už reálne pracuje na parcelách v okrese Nové Zámky. Po dvoch mesiacoch na stredisku tak nadišiel čas zistiť, aké sú prvé dojmy z jeho práce.
Zapožičanie stroja zákazníkovi doteraz konkurenčnej značky na pol roka, alebo šesťsto motohodín, a to bez akýchkoľvek fígľov. Je to ponuka, ktorá sa neodmieta? Takúto ponuku totiž neodmietlo vedenie spoločnosti Agronatur s.r.o. so sídlom v Jasovej, kam putoval prvý „traktor na skúšku“ od spoločnosti Agroservis, John Deere 6155R v prémiovej výbave. Presvedčí značka John Deere o tom, že vyrába najlepšie traktory? Rozhodnutia o špecifikáciách stroja mal na starosti riadiaci pracovník rastlinnej výroby, Ing. Martin Baláž, od ktorého sme nakoniec aj získali prvé dojmy po niekoľkých týždňoch, čo sa traktor udomácnil na mechanizačnom stredisku. Či traktor s logom jeleňa nakoniec presvedčí o svojich prednostiach Vám možno napovie nasledujúcich pár riadkov.

Mohli by ste našim čitateľom niekoľkými slovami predstaviť spoločnosť Agronatur s.r.o.?

Spoločnosť Agronatur s.r.o. hospodári na pozemkoch v blízkosti obce Jasová a Malá Mužla, v okrese Nové Zámky, kde obhospodarujeme výmeru približne 2 200 hektárov. Zaoberáme sa najmä pestovaním kukurice, slnečnice, potravinárskej a tvrdej pšenice, hrachu a napríklad aj potravinárskeho a farmaceutického maku, v Jasovej máme tiež vinohrady a donedávna aj sady. Na stredisku v Jasovej máme momentálne 11 obslúh traktorov, ktorí sa starajú o obrábanie celej výmery.

Ako vznikla spolupráca medzi firmou Agronatur a dovozcom značky John Deere, ak môžeme na vašom stredisku vidieť techniku iných farieb, ako je tá z portfólia Agroservisu?

Naša spoločnosť postupne investuje do modernizácie viacerých zariadení. Najnovšie sme investovali do rozšírenia kapacity linky na pozberovú úpravu zrnín, na ktorej pracuje firma Agroservis Technológie, ktorá patrí ku špičke v tomto odbore. Zrejme aj táto spolupráca bola jedným z impulzov, prečo sa zástupcovia spoločnosti Agroservis rozhodli ponúknuť možnosť participovať na projekte Po stopách jeleňa práve nám. Tým ďalším bola samozrejme naša flotila strojov od konkurenčného výrobcu.

Náš jediný traktor, ktorý sme doteraz mali od spoločnosti Agroservis bol zaobstaraný ešte v roku 1996. Išlo o traktor John Deere 8400, ktorý má dnes viac, ako 24 tisíc motohodín a stále funguje. Ubrali sme sa však cestou spolupráce s konkurenčnými firmami a spolupráca so spoločnosťou Agroservis nebola doteraz takmer žiadna.

Uvažovali ste pred vstupom do tohto projektu o obnove strojového parku?

Naše traktory sú na svoj vek vo veľmi dobrom stave. Od starých nákladných automobilov Liaz až po najnovší traktor, o všetky stroje sa naši pracovníci príkladne starajú a chlapi v nich sedia doslova v papučkách. Napriek tomu sme dospeli do štádia, v ktorom sa musíme pomaly obhliadať po náhrade za starú flotilu traktorov. Množstvo z nich má už totiž nabehané viac ako desaťtisíc motohodín. Pre akú značku sa rozhodneme, o tom je ešte predčasné hovoriť. Sú značky, do ktorých kúpy by sme kvôli horším referenciám určite nešli a potom sú tí ostatní. Medzi ostatných radíme aj John Deere a spoločnosť Agroservis.

Ako vlastne prebieha takýto projekt? V čom je háčik?

Spoločnosť Agroservis nás oslovila s veľmi zaujímavou ponukou, ktorú bolo vzhľadom na úvahy o obmene strojového parku ťažké odmietnuť. Podstata tejto ponuky spočíva v odskúšaní traktora v našej výkonovej kategórii, a to v reálnych podmienkach pestovateľskej praxe. Ponuka zahŕňala možnosť navoliť si určité špecifikácie, ako hydraulické okruhy, či napríklad kultivačné kolesá. Nakontaktoval som sa so zástupcami spoločnosti Agroservis, s ktorými sme následne riešili špecifikácie traktora. Všetko prebehlo hladko - predajca traktor podľa týchto špecifikácií zadal do výroby a my sme už len čakali na to, kým k nám tento traktor dorazí. Vybrali sme si John Deere radu 6R, konkrétne model 6155R. Tento traktor máme k dispozícii na pol roka, prípadne na 600 motohodín, v závislosti od toho, čo nastane skôr. A to úplne grátis. Po uplynutí skúšobnej doby si môžeme traktor nechať v prenájme, odkúpiť ho za zvýhodnenú cenu, alebo ho jednoducho vrátiť. Zmluva je postavená tak, že s traktorom môžeme robiť v rámci noriem prakticky čokoľvek. Môžeme ho teda na podniku vyskúšať pri všetkých prácach, pri ktorých nájde využitie. V deň, kedy nám bol traktor dodaný prebehlo i samotné školenie na jeho obsluhu. Školenia som sa zúčastnil ja, spolu s dvoma traktoristami a trvalo jeden celý pracovný deň. Na jeho konci sme si traktor prebrali a odvtedy je u nás na stredisku.

Prečo ste sa rozhodli práve pre model John Deere 6155R?

Traktor 6155R sme zvolili kvôli z jedného prostého dôvodu. Ak by sme sa rozhodli pre obnovu ťahových prostriedkov, museli by sme ísť do vyššej výkonovej kategórie, a to najmä kvôli kopcovitému terénu, v ktorom sa naše staré traktory mierne trápili. Nechceli sme však veľký traktor, pretože k nášmu hospodáreniu potrebujeme najmä všestranné stroje. Navyše, John Deere má najlepšie referencie najmä na tieto menšie traktory.

Traktor John Deere 6155R bol ku vám na skúšku dodaný v prémiovej výbave. Čo hovoríte na nové, doteraz neprebádané technológie, ktoré ponúka americký výrobca?

Samotné nastavenie stroja je veľmi intuitívne. Aj v prípade, že s týmto strojom ešte pracovník nemá žiadne skúsenosti, dokáže sa so systémom veľmi rýchlo oboznámiť, nastaviť si to, čo je pre danú prácu nutné a veľmi rýchlo začať pracovať. Sú samozrejme nastavenia, ktoré musíte vidieť na školení, ale základné veci si časom dokáže nastaviť aj samouk. Pri každom nastavení máte na displeji dostupné informácie o voľbách a veľmi ľahko sa tak dozviete, čo viete s čím nastaviť. Ja osobne som v minulosti neraz pracoval s dvoma systémami od konkurenčných značiek a to, čo nájdeme v traktore John Deere mi príde veľmi podobné.  Traktor som si pri práci vyskúšal aj ja sám. Skúšal som prechádzať s traktorom po koľajových radoch v pšenici, a to za pomoci navigácie. Na 99,9 % sa traktor držal týchto radov bez môjho zásahu, čo bolo pre mňa príjemným prekvapením na to, že máme k dispozícii „iba“ bezplatný signál SF1. Pri vyšších pracovných rýchlostiach sa pri bezplatnom signále SF1 presnosť znižuje ale stále to je v medziach normy.

V iný deň som sa skúšal pripojiť ku terminálu traktora na diaľku, vďaka čomu som mal prístup ku všetkým nastaveniam stroja. Systém JDLink spracováva všetky dáta počas celej pracovnej zmeny. Po celodennej zmene viem, kde stroj pracoval, koľko hodín odpracoval pri akom zaťažení, aká bola jeho spotreba na hektár, či napríklad koľko paliva spálil na danej parcele.

Skúšali sme napríklad aj zadávanie práce na diaľku a vytváranie A-B línií. Obsluha vyšla s traktorom na parcelu, vybrala si na displeji ikonku plánovanej práce a automaticky prebehlo načítanie nastavení pre danú parcelu. Úlohou obsluhy tak bolo v podstate len prísť so strojom na parcelu, načítať nastavenia, nasypať do rozmetadla hnojivo, stroj sa sám nastaví.

Aké boli Vaše prvé dojmy z traktora, aký u vás ešte nepracoval? Bolo ťažké zvyknúť si na novú značku?

Traktor nám bol dodaný v prémiovej výbave a komfort, ktorý ponúka je vskutku úžasný. Odpružená predná náprava, odpruženie kabíny, sedadlo vodiča - súhra týchto prvkov pri práci v poli, ale aj pri jazde po cestných komunikáciách je s našimi traktormi konkurenčnej značky neporovnateľne lepšia. Pre úplnosť je však potrebné dodať, že som ešte nemal možnosť sedieť v najnovších modeloch traktorov značky, ktorú vlastníme.

V našich terajších menších traktoroch nemáme navigáciu. Vďaka tomu, že John Deere 6155R je dodaný v prémiovej výbave a je nabitý všetkými modernými technológiami, náš denný výkon pri rozmetaní hnojiva sa mierne zvýšil. Obsluha sa pri práci nemusela natoľko venovať šoférovaniu a dávať pozor na každom kroku. Okrem toho sme skúšali aj pracovné osvetlenie stroja, ktoré je veľmi dobrým pomocníkom najmä vo večerných hodinách.

Ako je na tom traktor v porovnaní s konkurenciou?

Pri prvých prácach nám vychádza spotreba pohonných hmôt na niektorých parcelách rovnako, ako u konkurenčnej značky. Na väčšine z nich je však spotreba pohonných hmôt nižšia, za čo traktor vďačí o niečo vyššiemu výkonu motora a napríklad aj prevodovke DirectDrive. Pri práci bol stroj agregovaný s rozmetadlom priemyselných hnojív Kverneland RO-EDW s pohonom cez vývodový hriadeľ. Oproti našim starším traktorom v nižšej výkonovej kategórii je prevodovka DirectDrive citlivejšia a jemnejšia. V cestnej preprave sa nám osvedčila i automatická funkcia radenia, ktorá zlepšuje celkový dojem z komfortnej jazdy.

V neposlednom rade, variabilné dávky dokážete aplikovať s takmer hocijakým traktorom. Stačí si doňho nainštalovať ďalší terminál a prácne si zadať všetky údaje. Je však omnoho rýchlejšie, ak to za Vás robí daný stroj. V JDLinku si zadáte údaje pre všetky svoje pozemky podľa výnosovej mapy, či senzorov, a môžete pracovať. Ak by sme si zaobstarali viacero traktorov tejto značky, stačilo by sa mi tomu venovať len raz a údaje preniesť do všetkých traktorov. A to je presne tá prémia, ktorú ponúka značka John Deere.

Bola to ponuka, ktorá sa neodmieta?

Človek má vďaka tejto kampani príležitosť vyskúšať si nové technológie od iného výrobcu vo vlastných podmienkach a naučiť sa tak niečo nové. Pracovník si do stroja sadol v prvý deň a mal trochu obavy, no po tom, čo z neho vystupoval bol vysmiaty. Bolo vidieť na ňom, že sa pri práci cíti inak, ako vo svojom predošlom stroji. Navyše spoločnosť Agroservis patrí so svojim servisným zázemím na Slovensku medzi špičku, takže o traktor bude nepochybne dobre postarané.

Ing. Peter Mihaľ, CSc

 

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down