Posledných 25 rokov, odkedy pôsobí slovenský obchod v trhovom prostredí, zaznamenal podľa prezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR Pavla Konštiaka revolučnú zmenu.
"Slovenskí spotrebitelia už majú dostatok potravín, začali si všímať údaje na obaloch, na ktoré sú už viac citliví než v minulosti, a meniť aj svoje stravovacie návyky, kupovať menej zemiakov, ich spotreba klesla o 50. Narástla spotreba kávy, rýb, vína, klesla spotreba alkoholu. Začali sme si všímať, či výrobok pochádza zo Slovenska, či sú v ňom nejaké e-čká. Človek si začal viac vážiť svoje zdravie, samozrejme, zodpovedajúc svojej peňaženke," povedal prezident ZOCR dnes na tlačovej konferencii v Bratislave usporiadanej v rámci Európskeho dňa obchodu a 15. ročníka konferencie o obchode a marketingu Intraco Special. V rámci tohto podujatia sa hodnotilo aj 25 rokov vývoja obchodu na Slovensku a výsledky posunu spotrebiteľského správania.
Konštiak poukázal aj na posledné údaje Ministerstva hospodárstva (MH) SR, podľa ktorých mali slovenské výrobky v 1. polroku 2013 podiel 51,7 % a za rovnaké obdobie tohto roku už 63,5 %. "Ide o obrovský nárast, ktorý vznikol snahou nielen obchodníkov, ale aj výrobcov. Dali sme väčší priestor výrobcom. Musíme pôsobiť na spotrebiteľa tak, ako to on od nás očakáva," povedal Konštiak pre TASR. Podľa prezidenta ZOCR je na škodu veci, že v SR je niekoľko prúdov, ktoré sa pri podpore predaja slovenských výrobkov nevedia spojiť.
(tasr)