Potraviny a nápoje, rovnako aj tovary celkovo, sú v slovenských obchodoch najdrahšie v porovnaní s krajinami Vyšehradskej štvorky (V4). Ceny tovarov na Slovensku však napriek tomu patria k najlacnejším v rámci Európskej únie (EÚ), skonštatovala analytička Poštovej banky Lucia Dovalová.
Ceny tovarov v obchodoch na Slovensku sú jedny z najlacnejších v rámci EÚ, pričom nižšie ceny sú už len v siedmich krajinách Únie, uviedla analytička. Z hľadiska V4 však patria k najdrahším, nižšie ceny tovarov sú v Českej republike, Maďarsku aj Poľsku, kde sú tovary v priemere až o 14 % lacnejšie ako v SR.
Aj z pohľadu cien potravín a nealkoholických nápojov je v rámci V4 na Slovensku najdrahšie. Dovalová spresnila, že v Českej republike a Maďarsku sú ceny potravín v priemere o 8 – 9 % nižšie ako v SR a v Poľsku sú lacnejšie až o takmer 30 %. "Cenový rozdiel však v tomto prípade spočíva najmä v kvalite," objasnila príčiny nízkej cenovej hladiny potravín v Poľsku analytička.
Veľa Slovákov podľa nej chodí za nákupmi do Rakúska, kde sú ceny vyššie o takmer 40 %. "Mnohí ľudia si totiž spájajú vyššie ceny s vyššou kvalitou a pri preferencii vyššej kvality vyrážajú aj za drahšími nákupmi. Závisí však aj od toho, aké potraviny ideme do Rakúska nakupovať, keďže, samozrejme, niektoré tam môžeme kúpiť aj lacnejšie ako u nás," priblížila Dovalová.
Zároveň dodala, že tento trend cenového vývoja nie je záležitosťou posledného roka, pretrváva už dlhšie obdobie. "Pri pohľade na vývoj za poslednú dekádu môžeme vidieť, že ceny našich potravín sa držia stabilne na najvyššej úrovni v rámci V4," poznamenala s tým, že medzi SR a Českom je rozdiel medzi cenami najmenší, a to 8 %. Pred desiatimi rokmi malo Slovensko rovnaké ceny aj s južnými susedmi. V súčasnosti už majú podľa analytičky Maďari v porovnaní so Slovenskom ceny nižšie v priemere o 9 %.
Ceny potravín podľa nej vo všeobecnosti závisia od vývoja cien agrokomodít na svetových trhoch, od úrody danej krajiny, teda aj od počasia. "Taktiež na ceny vplýva aj cenotvorba, a teda výška DPH na potraviny, kúpyschopnosť obyvateľstva, marketingová politika a konkurenčný boj medzi obchodnými reťazcami v snahe získať zákazníka akciovými cenami," podotkla Dovalová s tým, že na ceny potravín majú vplyv aj pohonné látky, keďže tieto tovary je potrebné ku konečnému spotrebiteľovi aj prepraviť.