29.02.2016 | 02:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Prvovýrobcovia mlieka vidia v investícii Midia Agro svoju záchranu

Slovenskí prvovýrobcovia mlieka vítajú investíciu britskej spoločnosti Midia Agro, ktorá plánuje postaviť závod na výrobu detskej mliečnej výživy v obci Čab pri Nitre. Investícia prichádza podľa slov prezidentky Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka (SZPM) Margity Štefánikovej v čase, kedy nielen slovenskí, ale aj európski prvovýrobcovia mlieka zažívajú stupňujúcu sa mliečnu krízu. „Táto investícia môže zachrániť prvovýrobcov mlieka i chovy dojníc,“ povedala.

Predseda SZPM Alexander Pastorek tvrdí, že avizovaný príchod novej mliekarenskej spoločnosti dáva farmárom perspektívu, že budú mať stabilného odberateľa. „V súčasnosti sa dostávame do mliečnej krízy, aká tu bola pred rokom 2009. Niektoré slovenské mliekarne vypovedávajú zmluvy na dodávku mlieka. Nový stabilný odberateľ dáva prvovýrobcom perspektívu, že nemusia ukončiť výrobu.“ Spoločnosť plánuje spracovávať 25 % na Slovensku vyprodukovaného mlieka. Podľa Pastoreka slovenskí prvovýrobcovia v minulom roku vyprodukovali 864 miliónov kilogramov mlieka, investor plánuje podľa predloženého návrhu spracovávať 300 miliónov kilogramov. „Pri vstupe do Európskej únie sme produkovali ročne vyše miliardy kilogramov mlieka. Farmári na to kapacity majú, len ho musia vedieť predať na trhu,“ skonštatoval Pastorek.
Minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek tvrdí, že konkurencia nového investora a na Slovensku etablovaných mliekarní môže zvýšiť tlak na nákupné ceny mlieka. „Môže to ovplyvniť nákupné ceny, ktoré sú nižšie o päť až sedem percent oproti európskym cenám. Investícia však najmä posilní trh, prvovýrobcovia prestanú znižovať stavy dojníc a dokonca môže prispieť k tomu, že sa tieto stavy začnú zvyšovať,“ skonštatoval Jahnátek. Podľa Pastoreka chovajú farmári na Slovensku v súčasnosti zhruba 135.000 dojníc, pred piatimi rokmi bol ich počet o takmer 70.000 kusov vyšší. Pokles spôsobila práve mliečna kríza v roku 2009. Domnieva sa, že farmári zareagujú na nového spracovateľa mlieka a stavy dojníc zvýšia. „Určite budeme mať aj takých farmárov, ktorí súčasný tlak neustoja a odídu z trhu. Potom bude závisieť od tých, čo ostanú, do akej miery ich nahradia a o koľko si dokážu tie stavy dojníc navýšiť,“ povedala Štefániková.
Britská spoločnosť plánuje svoju produkciu detskej mliečnej výživy umiestňovať na ázijských trhoch, najmä do Číny, kde má byť dodávateľom pre piatich rôznych odberateľov. Pastorek tvrdí, že zámer predávať produkty na tretie trhy mimo Európsku úniu (EÚ) je logický. „V EÚ sa ročne vyprodukuje 300 kilogramov mlieka na obyvateľa, na Slovensku skonzumujeme 160 kilogramov. Niekde tie výrobky však musíme dodávať,“ povedal.
Midia Agro plánuje spustiť výrobu v prvom kvartáli 2018. Tento termín vyhovuje aj prvovýrobcom, aby sa stihli prispôsobiť. „Životný cyklus dojnice je postavený na dvoch rokoch. Presne toľko trvá, aby bola práve narodená jalovica schopná produkovať mlieko. Dôležité však bude, aby farmári tieto dva krízové roky prežili,“ tvrdí Štefániková, podľa ktorej budú potrebovať pomoc vlády. SZPM rokuje s rezortným ministrom o možnostiach podpory. „Okolité štáty pripravujú pre farmárov rôzne stimuly. Krízu sme nezapríčinili my, tento stav spôsobilo zrušenie kvót v rámci EÚ, ruské embargo, nízky dopyt Číny. Očakávame, že rovnako ako okolité štáty, tak aj slovenská vláda podporí farmárov,“ povedal Pastorek.

(tasr)

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Komentáře k článku

  1. A vyhlásenie vidieckej platformy o nerozumnom neriešení mliečnej krízy?

    1, ak chce investovať niekto do podniku, ktorý má byť ziskový, nech investuje. Ale prečo žiada o pomoc štát? Pochopím to v automobilovom priemysle, kde sa takýmto spôsobom podporí sieť subdodávateľov. Ale v mliečnom priemysle nemáte sieť subdodávateľov. Iba družstvá a a.s. ,ktoré sa predbehujú v podliezaní ceny!

    2, Tieto štátne dotácie sa dávajú subjektu, ktorý bude mať ohromnú produktivitu práce, a jeho zisk bude začínať tam kde iné mliekarne budú krachovať - neznamená to potopenie ostatných mliekární?

    3, ak urobíme na Slovensku, takom malom trhu, mliečny monopol, ako sa bude tento trh vyvíjať? - ako zabránime aby tak veľký odberateľ nediktoval ceny? Nebude sa náhodou mlieko dovážať kamiónmi z Maďarska a iných krajín?

    4, Prečo sa niekto nezamyslel dať tých 59000 € na zamestnanca, na podporu našeho spracovávateľského priemyslu? Napríklad malí spracovatelia do 5 zamestnancov. Predstavte si dvoch troch malých farmárov, ktorí by dostali na malú mliekarničku 240 000 € (keď bude mať štyroch zamestnancov)

    5, Investor rozpráva, že bude hľadať trhy. To je neuveriteľné. Ideme investovať do podniku, ktorý ešte nevie, či budú jeho produkty na Vietnamskom a Čínskom trhu úspešné!!!! Naozaj to je podozrivé. Prinajmenšom zamysleniahodné, ako zabezpečíme, aby táto investícia zostala na Slovensku aspoň 10 rokov? - Čo v porovnaní s malými farmármi - tí tu na 100% zostanú.

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down