Priemerné zastúpenie potravín vyrobených na Slovensku na pultoch obchodných reťazcov je 39,9 %. Vyplýva to z prieskumu Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK), ktorý robila v dňoch 9. až 15. novembra 2015 vo všetkých krajoch Slovenska v 56 predajniach, ktoré patria ôsmim reťazcom. Zamestnanci SPPK sledovali 28 potravinárskych komodít.
U každej z nich porovnávali, aké zastúpenie v ponuke na pultoch mali slovenské výrobky. Podľa prieskumu najslabšie zastúpenie slovenských výrobkov mal Lidl (19 %), nasledovali Metro (31 %), Tesco a Kaufland (37 %), Billa (39 %). Najvyššie zastúpenie slovenských potravín mali slovenské obchodné reťazce COOP Jenota (57 %) a CBA (56 %).
V okolitých postkomunistických krajinách je podľa SPPK zastúpenie domácich potravín medzi 70 až 80 %, v krajinách západnej Európy je to viac ako 80 %. V Španielsku udávajú 85 % a Lidl tam má v ponuke 60 % domácich produktov, pričom v SR má len 19-% zastúpenie slovenských produktov. Vo Francúzsku, Británii, Nemecku a Rakúsku je podiel ich domácich produktov ešte vyšší.
"Členovia SAMO dlhodobo upozorňujú na rozdielne metodiky prieskumov zverejňovaných jednotlivými strešnými organizáciami potravinárskych či poľnohospodárskych producentov. Na Slovensku je platná iba jediná metodika merania podielov potravín, a to podľa zákona o potravinách," reagovala na prieskum SPPK pre TASR predsedníčka Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Katarína Fašiangová. Na základe zákona presne definovaní obchodníci povinne uverejňujú percentuálne podiely obratu z predaja potravín pôvodom zo Slovenskej republiky. "Údaje založené na tejto metodike sú iné ako uvádza SPPK a sú verejne dostupné za dotknutých predajcov spôsobom, ktorý uvedený zákon ukladá," upozornila Fašiangová.
Každý z dodávateľov moderného obchodu, bez ohľadu na to, či ide o domáceho alebo zahraničného výrobcu, musí byť podľa SAMO schopný splniť tri hlavné požiadavky, a tými sú schopnosť zabezpečiť požadovanú kvalitu tovaru, v požadovanom množstve a v požadovaných časových intervaloch. "Sú to nevyhnutné požiadavky s ohľadom na spokojnosť zákazníkov, lebo iba tak je možné, aby obchod pre nich zabezpečil kontinuitu dodávok v kvalite a cene, ktorú požadujú," dodala predsedníčka SAMO.
(tasr)