Spoločnosť John Deere pred niekoľkými rokmi oznámila vývoj nového, 18-litrového, 6-valcového motora s výkonom 700-900 konských síl. Nové silážne rezačky 9500 a 9600 sú prvými strojmi, ktoré získali túto veľkú pohonnú jednotku.
Aký je ideálny výkonový skok medzi jednotlivými modelmi silážnych rezačiek? Malo by to byť 50, 75, poprípade 100 konských síl? Pre John Deere je to 145 koní (medzi modelmi 8600 a 9600, ktoré zdieľajú rovnaký, 13,5-litrový motor s výkonom 625 koní), pretože 770 koňový motor Liebherr V12 z rezačky 9700 bol považovaný za príliš veľký. Pristúpme k 18-litrovému radovému šesťvalcu DPS JD18X, ktorý bude použitý v nových rezačkách 9500 a 9600. S výkonom 700 a 750 koní považuje Deere toto riešenie ako ideálnu výplň medzery medzi modelmi. V podstate sú tieto rezačky rovnaké ako ostatné modely radu 9000 so „širokým telom“ a s 850 mm širokým rezacím bubnom, ale ak sa zameriate s tímom inžinierov na detaily, uvedomíte si, že nešlo len o vyhodenie veľkého dvanásťvalcového motora V12 a jeho náhradu motorom JD18X.
Nový motor strávil vo vývoji viacero rokov, kde inžinieri popracovali na softvéri, vďaka ktorému bude táto rezačka schopná zberať široké spektrum plodín po celom svete. Deere obvykle vyrobí okolo 700-800 silážnych rezačiek ročne, čo značí zhruba pätinový podiel z celosvetového trhu, ktorý má tendenciu pohybovať sa okolo 3 500 rezačiek ročne. Klaus Kellner, globálny obchodný manažér spoločnosti Deere pre samohybné silážne rezačky hovorí, že sa jednalo o obzvlášť dobrý rok, keďže z výrobného závodu Zweibrucken odchádza 800 rezačiek s podielom viac-menej 50:50 strojov radu 8000 a 9000, pričom model 9700i sa ukazuje byť tým najobľúbenejším v Európe.
Tí, ktorí túžia po dvanásťvalcovom motore v rezačke 9700 sa budú musieť poponáhľať s objednávkou, pretože aj táto rezačka dostane čoskoro nový šesťvalcový motor tak, ako je tomu pri modeloch 9500 a 9600. Rezačky 9800 a 9900 budú aj naďalej vybavené motorom Liebherr a to aj napriek tomu, že motor JD18X pokrýva výkonovú triedu od 710 do 919 konských síl. Klaus poukazuje na to, že zo začiatku mal obavy z používania 18-litrových motor v tomto modeli. Ten sa však ukázal z hľadiska výkonu a spotreby paliva rovnako schopný, ako väčší motor. Aj keď presne nezmienil, aký výkon bude mať inovovaný model 9700, vsadili by sme naše peniaze na to, že to bude niekde na úrovni okolo 800 koní.
Dva nové modely prichádzajú s novou konštrukciou plniacej koncovky, ktorá je o 20 cm dlhšia ako súčasný dizajn.
Nový motor môže pracovať pri maximálne 1 800 ot./min, pri ktorých zo seba vydá menovitý výkon.
Detaily motora
Servisné intervaly pre nový motor sú nastavené na každých 750 hodín. Motor sa nachádza tiež o niečo menej prísnom intervale emisných noriem, takže na splnenie Stage V mu stačí chladenie EGR. Nenájdeme tu žiaden systém AdBlue ako pri motore V12. Táto jednoduchosť je jedným z dôvodov, prečo bude rezačka 9700 najpoužívanejšou pri zbere úrody v roku 2023.
Nový motor môže pracovať pri maximálne 1 800 ot./min, pri ktorých zo seba vydá menovitý výkon. Akonáhle klesnú otáčky motora na hodnotu 1 450 až 1 300 otáčok za minútu, vstúpi do hry systém „HarvestMotion Plus“, vďaka ktorému model 9500 dosiahne maximálny výkon 766 koní a 9600 – 787 koní. Čo je však dôležitejšie je fakt, že dochádza k zvýšeniu krútiaceho momentu, vďaka čomu sa motor môže odraziť od okraja. To by malo skúsenej obsluhe poskytnúť dôveru v prácu s rezačkou na úrovni 1 500-1 600 otáčok za minútu, aby sa ušetrilo palivo a využil sa krútiaci moment motora k absorbcii výkyvov toku biomasy, zapríčinených nerovnomerným porastom kukurice, alebo lucerny.
Zmena vyprázdňovania
Dva nové modely prichádzajú s novou konštrukciou plniacej koncovky, ktorá je o 20 cm dlhšia ako súčasný dizajn. Neznamená to len to, že je tento stroj vhodný na prácu s osemriadkovým kukuričným adaptérom už od prvého dňa. Pri práci so širšími adaptérmi bude totiž potrebovať kratšie rozšírenia.
Nejde však len o dĺžku. Jeho profil bol tiež vylepšený a čo je dôležitejšie, spolieha sa na menej zvarov. Je to v podstate lisovaná trubica s vekom priskrutkovaným na vrchu. Elektroinštalácia a hydraulické hadice sú lepšie chránené v novom potrubí.
Menej hluku
Všetky modely 2022 budú ťažiť z mnohých zmien kabíny. V závislosti od typu plodiny, podmienok zberu a modelu by sa hlučnosť mohla znížiť až o 4,6 dB(A). To bolo docielené zmenou gumového upevnenia, čalúnenia stropu, izolácie podlahy, typu skla v zadnom okne a presmerovaním káblov.
Technické aktualizácie
John Deere chystá množstvo technických inovácií na svojich silážnych rezačkách. Napríklad Harvestlab 3000 NIR senzor bude teraz schopný merať energetický metabolizmus a prinesie aj nové možnosti zobrazovania informácií na on-line portáli Operations Center. John Deere taktiež testuje NIR senzor na kombajnoch radu S, vďaka ktorému bude schopný merať obsah bielkovín, napríklad v jačmeni.
Technológia u silážnych rezačiek sa zlepšuje aj s prispením kombajnov. Do zoznamu možností rezačiek sa pridáva napríklad systém Machine Sync. To umožňuje obsluhe rezačky prevziať kontrolu nad traktorom John Deere s odvozným prostriedkom a meniť jeho rýchlosť či pozíciu. Vylepšenia pribudnú aj v systéme automatického plnenia, ktorý využíva kamerovú technológiu na rozpoznanie polohy dopravného prostriedku.
Kedy si teda môžete zaobstarať nové rezačky 9500 alebo 9600? Bolo nám povedané, že dostatočný počet strojov bude k dispozícii pre sezónu 2022, ale zatiaľ nemáme žiadne ceny…
Mervyn Bailey, Časopis Profi