Reaguje tak na colnú politiku amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ďalší výrobcovia zasa zvyšujú export, aby stihli čo najviac vyviezť, než začnú platiť odložené recipročné clá. Informovala o tom agentúra Reuters.
Španielsko sa na celosvetovej produkcii olivového oleja podieľa približne 40 %, pričom do USA exportuje ročne zhruba 180.000 ton. „V strednodobom až dlhodobom horizonte budeme pravdepodobne musieť v Spojených štátoch viac zainvestovať,“ povedal Antonio Luque, šéf Dcoop združujúcej španielske rodinné podniky v oblasti produkcie olivového oleja. Zároveň dodal, že v konečnom dôsledku to budú investície, ktoré by spoločnosť inak realizovala v Európe. Expanzia by predstavovala rozšírenie zatiaľ neveľkých olivových plantáží v USA, kde v minulom roku dosiahli tržby Dcoop približne 240 miliónov eur.
Trump uvalil na dovoz väčšiny tovarov z Európy plošné desaťpercentné clo vrátane olivového oleja. Voči Európskej únii zaviedol aj vyššie, recipročné clo, ktoré stanovil na úrovni 25 %. V jeho prípade však v minulých dňoch oznámil odklad platnosti o 90 dní.
Luque dodal, že neistota súvisiaca s obchodnou politikou Donalda Trumpa znemožňuje firmám robiť si plány do budúcnosti. Verí však, že Dcoop dokáže svoj podiel na americkom trhu zvýšiť a že desaťpercentné plošné clá sa na tržbách výraznejšie neodrazia.
Iné spoločnosti ako Nortoliva, ktorá do USA vyváža ročne 10 % svojej produkcie, zasa výrazne zvyšuje export. „Naši americkí zákazníci momentálne navyšujú objednávky,“ povedal šéf firmy Jordi Guiu s tým, že sa jedna aj druhá strana snažia dostať do USA čo najviac tovarov do obdobia, než začnú platiť odložené recipročné clá.
(tasr)