14.03.2016 | 12:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Svetový deň spotrebiteľov vyhlásil boj zneužívaniu antibiotík v potravinách

Boj proti zneužívaniu antibiotík v chove hospodárskych zvierat a ponuke takýchto mäsových výrobkov najmä vo fastfoodových reťazcoch je ústredná téma tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv a Európskeho dňa spotrebiteľských práv, ktorý pripadá na 15. marca. Ako povedal dnes na tlačovej konferencii v Bratislave predseda Rady Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS) Ondrej Kračún, na negatívne účinky antibiotík v potravinách vo forme éčiek, upozorňuje združenie už 26. rok od začiatku svojho pôsobenia. Situáciou by sa podľa ZSS mali zaoberať nielen mimovládne organizácie, ale aj štátne organizácie.

"Zneužívanie antibiotík sa odráža na kvalite potravín, ich používanie sa negatívne podpisuje aj pod liečbu ochorení. Téma je už dlhodobo aktuálna nielen v Európe, ale aj vo svete. Na potravinových výrobkoch sú označované ako éčka, ktoré sa používajú ako prídavné látky s cieľom predĺžiť záručnú lehotu. Dlhodobo ich účinok na generácii zanecháva určité stopy," podčiarkol Kračún.
Hlavnú tému na tento rok určila Svetová spotrebiteľská organizácia (Consumers International) a ako povedal výkonný riaditeľ ZSS Miroslav Tulák, je to nosná téma aj pre Slovensko, ktoré sa však podľa neho aktuálne zaoberá inými spotrebiteľskými problémami. Stredoeurópsky a východoeurópsky trh označil za špecifický. Na Slovensku naďalej pretrváva podľa Tuláka slabá pozícia spotrebiteľských organizácií a veľmi nízka podpora zo strany štátu. "Výsledkom je slabšia ochrana spotrebiteľa, slabšie vzdelávanie a nespokojný a frustrovaný spotrebiteľ. Klasicky pretrvávajú problémy v kvalite obuvi, textilu, elektroniky, ktoré sa dostávajú na náš trh," skonštatoval Tulák. Naďalej sú podľa neho nedostatky aj v telekomunikačných službách, či v poskytovaní služieb cestovnými kanceláriami. "Za posledné dva roky sa situácia s nebankovými spoločnosťami a v podomovom predaji zlepšila, avšak na trhu ich ostalo málo a niektoré sa špecializujú len na určitú klientelu," skonštatoval. V tejto súvislosti poukázal aj na varovné signály, podľa ktorých to môže nahrávať čiernemu trhu v oblasti poskytovania pôžičiek.
Prvý podpredseda združenia Josef Lounek poukázal na legislatívu, ktorá v súdnom spore chráni spotrebiteľa ako slabšiu stranu. "Konečne do povedomia orgánov, ktoré majú rozhodovacie právomoci, prenikajú európske myšlienky v tom, že predovšetkým jednotlivec, spotrebiteľ, je základ, ktorý úspešnosť akceptácie práva prináša. To znamená, že ak je súd na pochybách, na ktorú stranu sa má prikloniť, tak by sa mal prikloniť k ochrane spotrebiteľa," skonštatoval Lounek.
Združenie slovenských spotrebiteľov má svoje poradne v rámci celého Slovenska. Spotrebitelia by sa mali na poradne obrátiť včas, len čo vycítia, že môže dôjsť k problému. "Pokiaľ ide o zmluvy o pôžičke, bežný spotrebiteľ nedokáže zmluvu prečítať tak, aby dokázal  odhadnúť jej následky. Vznikajú nové zmluvy, mailom nás môžu kontaktovať ešte pred ich podpisom. Problém zveríme našim špecialistom, vieme do týždňa zareagovať," ubezpečil Kračún. Služby poradní sú bezplatné. Jedine v prípade súdneho sporu treba počítať s poplatkom za podanie žaloby.

(tasr)

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down