08.06.2017 | 07:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Traktory sú objektom neustálych inovácií

Traktory už neodmysliteľne patria do základného energetického vybavenia každého poľnohospodárskeho podniku a bez nich by sme si súčasnú poľnohospodársku výrobu ani nedokázali predstaviť. To dáva priestor výrobcom traktorov, ktorí ich neustále modernizujú, vylepšujú a zdokonaľujú a aj takýmto prístupom sa snažia získať stále viac zákazníkov.

V súčasnej ponuke traktorov jednoznačne dominujú traktory štandardného prevedenia, ktoré sú čoraz častejšie vybavené tiež čelným závesom, čelným vývodovým hriadeľom, odpruženou prednou nápravou (ale aj kabínou), s maximálnou rýchlosťou 40 (v niektorých prípadoch aj 60) km.h-1, s elektronicky riadeným vstrekovaním paliva, s modernými prevodovkami s radením pod zaťažením, s pohodlnými kabínami, klimatizáciou, s reverzáciou pohybu, s úspornými motormi, ktorých počet otáčok sa dokáže prispôsobiť okamžitému zaťaženiu a s inými technicky dokonalými riešeniami.

Pri výrobe traktorov dochádza k masívnejšiemu využívaniu elektronických prvkov, k zvyšovaniu spoľahlivosti a predlžovaniu životnosti jednotlivých pracovných skupín traktorov, k úsporám spotrebovanej energie a znižovaniu prevádzkových nákladov, k väčšej univerzálnosti traktorov, súčasne so zvyšovaním pohodlia obsluhujúcich pracovníkov a vodičov a jednoduchšími servisnými úkonmi.

Viac pozornosti pri prevádzke traktorov sa venuje aj ochrane životného prostredia a starostlivosti o pôdu, s čím súvisí najmä znižovanie kontaktných tlakov na pôdu s cieľom zabrániť jej nadmernému utužovaniu.

Keďže traktor je mobilný energetický prostriedok, teda mení energiu v palivách na energiu mechanickú (pre pojazd a pohon ústrojenstiev) prostredníctvom piestového spaľovacieho motora, tak motor sa stáva jedným z najdôležitejších pracovných ústrojenstiev traktora, od ktorého závisí efektívne využitie energie, čo samozrejme moderné konštrukčné prvky značne ovplyvňujú. Inováciám však podliehajú aj ostatné, nie menej dôležité strojové skupiny ako prevodovky, nápravy, hydraulická sústava, vzduchová sústava, elektrovýzbroj a samozrejme komfort vodiča.

S použitím dostupných zdrojov spracoval:

doc. Ing. JOZEF ĎUĎÁK, CSc.

Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra

 

Viac v RN č. 22

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down