Človek prvýkrát domestikoval zvieratá pred niekoľkými tisíckami rokov a od tej doby sa pri rozhodnutiach ohľadom ich chovu spoliehal na inštinkty, zmyslové podnety a nazhromaždené poznatky. Chov zvierat bol tradične rozptýlený a väčšina chovateľov mala ešte pred 10 rokmi obmedzený prístup k moderným technológiám, ako sú vysokorýchlostný internet, „múdre“ telefóny či cenovo dostupný výpočtový výkon.
Tieto okolnosti sa v súčasnosti rýchle menia. Mnoho chovateľov spojilo svoje sily, aby pokročili v udržateľnom chove zvierat a v hospodárení so zdrojmi. Používajú rad špičkových technológií, ktoré im umožňujú nielen monitorovanie stavu prostredia, ale tiež vzdialene monitorovať hospodárske zvieratá, čo výrazne zlepšuje produkciu a welfare zvierat. Ale každá minca má dve strany. Pokrok prišiel za vysokú cenu. Rozvinul sa veľkochov, čo v niektorých ohľadoch problém ešte zhoršilo. Dopyt po živočíšnych produktoch vzrástol, poľnohospodárske prevádzky sa zväčšili a zároveň zaberajú menej miesta, aby bola zachovaná nákladová efektivita. Pohoda a zdravie zvierat sa do značnej miery stali vedľajšie.
Umelá (strojová) inteligencia
Umelá inteligencia (UI) ako interdisciplinárna veda s mnohými prístupmi je študovaná po desaťročia, avšak stále je jedným z najmenej pochopených pododborov počítačových vied. Strojové učenie a pokroky v učení spôsobujú zmenu paradigmy takmer v každom odvetví technologického priemyslu. Stroje vďaka UI môžu napodobňovať, a dokonca prekonávať ľudskú inteligenciu, od vývoja inteligentných asistentov až po samoriadiace autá. Strojová inteligencia, na rozdiel od inteligencie, ktorú prejavujú ľudia alebo zvieratá, sa označuje ako UI, čo je široká oblasť informatiky.
Stroj už nemá predprogramované reakcie pre každý možný scenár, čo je kľúčový bod. Stroj môže urobiť nový a presný úsudok na základe toho, čo sa predtým naučil. Umelá inteligencia je schopná riešiť problémy, racionálne sa chovať a jednať ako ľudia. Má pozoruhodnú schopnosť zapojiť sa do uvažovania, efektívne riešiť zložité problémy a získavať nové znalosti prostredníctvom učenia.
Viac sa dočítate v príspevku Ing. JAROSLAVA SMITALA, Ph.D. - v odbornom týždenníku Roľnícke noviny č. 22.