Agropotravinárske výrobky a nápoje, ktorých názvy sú Európskou úniou chránené ako "zemepisné označenia", predstavujú hodnotu vo výške 74,76 miliardy eur, upozornila v pondelok Európska komisia (EK) na ňou vypracovanú štúdiu.
Komisia spresnila, že viac ako jedna pätina z tejto sumy je výsledkom vývozov mimo Európskej únie a podľa uvedenej štúdie predajná hodnota výrobkov s chráneným názvom je v priemere dvojnásobná v porovnaní s podobnými výrobkami bez osvedčenia.
Eurokomisár pre poľnohospodárstvo Janusz Wojciechowski v tejto súvislosti upozornil, že európske zemepisné označenia odrážajú bohatstvo a rozmanitosť výrobkov, ktoré agrosektor v EÚ ponúka. "Výhody výrobcov sú jasné. Môžu predávať výrobky s vyššou hodnotou spotrebiteľom, ktorí hľadajú autentické regionálne výrobky. Zemepisné označenia sú kľúčovým aspektom našich obchodných dohôd. Ochrana výrobkov na celom svete bráni podvodnému používaniu názvov výrobkov a zachovávame aj dobrú povesť európskych poľnohospodárskych potravín a nápojov," opísal situáciu komisár.
Cieľom systémov kvality EÚ je chrániť názvy konkrétnych tovarov s cieľom propagovať ich jedinečné vlastnosti spojené s ich zemepisným pôvodom a know-how zabudovaným v konkrétnom regióne. Tieto názvy výrobkov sú súčasťou systému práv duševného vlastníctva EÚ a zákonne ich chránia pred napodobňovaním a zneužitím.
Agropotravinárske výrobky a vína sú chránené ako chránené označenie pôvodu (CHOP) a chránené zemepisné označenie (CHZO) a liehoviny ako zemepisné označenie (GI). Európska únia tiež chráni zaručené tradičné špeciality (ZTŠ), pričom zdôrazňuje tradičné aspekty produktu bez toho, aby bola spojená s konkrétnou zemepisnou oblasťou. Hodnota predaja poľnohospodárskych výrobkov a potravín označených ako ZTŠ predstavuje 2,3 miliardy eur.
Komisia spresnila, že vypracovaná štúdia sa týkala všetkých 3207 názvov výrobkov chránených v 28 členských štátoch EÚ na konci roka 2017. Do konca marca 2020 sa celkový počet chránených názvov zvýšil na 3322. Podľa štúdie existuje jednoznačný ekonomický prínos pre výrobcov z hľadiska marketingu a zvýšenia predaja vďaka vysokej kvalite a reputácii týchto výrobkov a ochote spotrebiteľov platiť za získanie originálneho produktu.
Podľa výsledkov uvedenej štúdie v roku 2017 zemepisné označenia a zaručené tradičné špeciality predstavovali spolu odhadovanú predajnú hodnotu 77,15 miliardy eur, čo je 7 % z celkovej hodnoty predaja európskeho potravinárskeho a nápojového sektora v roku 2017, odhadovanej na 1,101 bilióna eur.
Viac ako polovicu z tejto hodnoty (39,4 miliardy eur) predstavovali vína, nasledovali poľnohospodárske výrobky a potraviny (35 %, 27,34 miliardy eur) a liehoviny (13 %, 10,35 miliardy eur). Z 3207 názvov výrobkov, ktoré už boli zaregistrované v roku 2017 (GI aj ZTŠ), 49 % boli vína, 43 % agropotravinárske výrobky a 8 % liehoviny.
Štúdia EK naznačila, že predajná hodnota výrobkov s chráneným označením pôvodu bola v priemere dvojnásobná ako predajná hodnota podobných výrobkov bez osvedčenia.
Tovary so zemepisným označením predstavujú 15,5 % celkového vývozu agropotravinárskych výrobkov EÚ. Vína boli v roku 2017 najdôležitejším produktom z hľadiska celkovej hodnoty predaja (51 %) a obchodu mimo EÚ (50 %). Prvými cieľovými destináciami pre tento druh výrobkov boli USA, Čína a Singapur.
EÚ doteraz uzatvorila viac ako 30 medzinárodných dohôd, ktoré umožňujú uznávanie mnohých zemepisných označení z jej členských krajín mimo hraníc Únie. Komisia každoročne venuje približne 50 miliónov eur na podporu európskych výrobkov vysokej kvality, a to tak v rámci EÚ, ako aj na celom svete.
(tasr)