V produkcii vajec je Slovensko sebestačné na 105 percent. Na našom vnútornom trhu sa však uplatní len 75 percent z produkcie vajec našich hydinárov. Prečo je to tak? Na túto a ďalšie otázky dnes odpovedá Ing. DANIEL MOLNÁR, riaditeľ Únie hydinárov Slovenska (ÚHS).
„Slovenskí hydinári cítia spoločenskú zodpovednosť a domáci trh chcú zásobovať kvalitnými a zdravotne bezpečnými potravinami. Platí to aj o výrobe konzumných slepačích vajec, do ktorej v posledných rokoch investovali nemalé finančné prostriedky, určené na modernizáciu hál s nosnicami, na zberové a triediace linky, na skladovacie priestory a na dopravné prostriedky. Preto nás mrzí, že hoci Slovensko má v konzumných vajciach nadprodukciu, na domácom trhu dokážu naši výrobcovia uplatniť iba 75 percent zo svojej produkcie. O ostatné vajcia obchodné reťazce nemali záujem, pretože k slovenskému sortimentu uprednostňovali neraz lacný dovoz najmä malých vajec veľkostnej triedy S, ktoré sú v zahraničí nepredajné. Pre viac ako štvrtinu z vyprodukovaných vajec boli slovenskí producenti nútení dlhodobo hľadať odbyt v zahraničí.“
Na náš trh teda smerujú vajcia zo zahraničia. Prečo sa najmä obchodné reťazce uchyľujú k tomuto kroku?
„U niektorých reťazcov je jediným kritériom pri nákupe vajec najnižšia cena. Pôvod vajec ich vôbec nezaujíma. Preto sú na Slovensku aj také reťazce, v ktorých je podiel slovenských vajec na úrovni 30 alebo 50 percent. Importované vajcia sú lacnejšie ako slovenské vajcia najmä preto, lebo v krajinách EÚ využívajú rôzne spôsoby financovania hydinárskeho odvetvia z národných zdrojov, o ktorých sa našim producentom hydinového mäsa a vajec môže iba ak snívať, a tak je ich konkurencieschopnosť výrazne limitovaná. V prípade dovozu lacnejších vajec je tu aj ďalšia skutočnosť – neraz ide o vajíčka pred skončením doby trvanlivosti, a tak ich rôzni dovozcovia nakúpia a predajú do obchodných reťazcov na Slovensku.“
(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny)