Vývoj moderných traktorov smeruje do oblasti zvyšovania ich výkonu a výkonnosti v prevádzke cestou zdokonaľovania konštrukčných parametrov a výkonových charakteristík. Pokiaľ však aj ten najmodernejší traktor nie je správne nastavený, užívateľ nemôže dosiahnuť úplné využitie inštalovaného výkonu motora a ťahových vlastností a tým návratnosť vynaloženého kapitálu. Viacerí praktici sa zhodujú v názore, že výkon traktora, ako energetického prostriedku, kľúčovým spôsobom ovplyvňuje konštrukcia jeho pojazdového ústrojenstva.
Pri posudzovaní pojazdového ústrojenstva (podvozkovej časti) traktora možno konštatovať, že v aktuálnej ponuke traktorov do 500 k jednoznačne prevláda koncepčné riešenie s menšími kolesami na prednej (riadiacej) náprave a väčším rozmerom pneumatík na zadnej (hnacej) náprave. Stálym problémom takéhoto koncepčného usporiadania traktora je však riešenie rozloženia hmotnosti na jednotlivé nápravy, ich zaťaženie a s tým súvisiaci prenos hnacej sily a utužovanie pôdy.
V skupine traktorov s výkonom motora nad 500 k sa objavuje čoraz viac modelov traktorov s rovnakým rozmerom pneumatík na prednej aj zadnej náprave. Takéto koncepčné riešenie si vyžiadala potreba prenosu väčšieho výkonu na podložku s cieľom vyvinutia vyššej ťahovej sily pre čoraz väčšie ťahané náradia. Kĺbové usporiadanie takýchto traktorov zaručuje ich dobré manévrovacie vlastnosti, zároveň vytvára aj platformu pre rovnomerné rozloženie hmotnosti na prednú aj zadnú nápravu so zárukou vysokého ťahového výkonu.
Za posledných 15 rokov sa výkony motorov traktorov takmer zdvojnásobili a tomu sa samozrejme museli prispôsobiť aj konštrukcie pneumatík. Z hľadiska prenosu hnacej sily na podložku sú pneumatiky veľmi podstatnou súčasťou každého motorového vozidla a inak tomu nie je ani u traktorov. Pneumatiky sú ako každá nevyhnutná súčasť stroja neustále zdokonaľované, jednotliví výrobcovia ich inovujú a skoro každý rok produkujú nové, vylepšené typy najpoužívanejších skupín. Hoci pri traktorových pneumatikách je možnosť výberu menšia, pokiaľ ide o počet druhov, typov a značiek ako napr. pri pneumatikách na osobné a nákladné autá, alebo motocykle, stále je z čoho vyberať.
Požiadavky na traktorové pneumatiky
V súčasnosti sa výrobcovia pneumatík predchádzajú v poskytovaní informácií o zvýšení nosnosti pneumatík, o lepšom zábere, vysokej oteruvzdornosti dezénu, jeho schopnosti samočistenia, komforte pruženia a eliminácii rázov od podložky, zabezpečení stability vo všetkých pracovných a prevádzkových podmienkach, výborných vlastnostiach pri brzdení, o vysokej životnosti pneumatík pri zachovaní ich výborných vlastností a pod. Aké sú však skutočné požiadavky na prevádzku napr. traktorových pneumatík?
Pri použití kolesového pojazdového ústrojenstva efektívne využitie výkonu motora traktora pri jeho prenose na podložku významným spôsobom ovplyvňujú tri základné faktory: rozmery použitých pneumatík, vnútorný tlak ich hustenia a doťaženie hnacích kolies.
Správne zosúladenie uvedených troch faktorov umožňuje plnohodnotné využitie inštalovaného energetického potenciálu motora a dosiahnutie vysokej výkonnosti traktora pri práci v poľných podmienkach. Jednoducho možno konštatovať, že traktor môže dosahovať špičkovú výkonnosť iba vtedy, ak sa venuje pozornosť výberu správneho rozmeru pneumatík, ich správnemu husteniu a správnemu doťaženiu kolies traktora. Ak obsluha traktora venuje náležitú pozornosť uvedeným trom faktorom, vytvárajú sa predpoklady pre prenos vyššieho výkonu cez hnacie kolesá na podložku, po ktorej sa traktor pohybuje, zlepšuje sa využitie paliva zásluhou lepšej ťahovej účinnosti traktora, znižuje sa utláčanie pôdy, čo sa následne prejaví lepšími vlastnosťami pôdy a vyššou úrodou pestovaných plodín, vyššie je pohodlie jazdy, lepšia je aj riaditeľnosť a stabilita jazdy.
Viac sa dočítate v Roľníckych novinách č. 46