Ocenenia za inovácie na parížskej výstave SIMA sú známe v predstihu už niekoľko týždňov pred jej samotným otvorením. Odborná porota udelila ocenenia celkom 27 kusom inovatívnej techniky a technológií, ktoré majú podľa nej najväčší prínos do oblasti poľnohospodárstva, či už sa jedná o uľahčenie práce pomocou nových technologických riešení, alebo inteligentných systémov. Predstavme si teda tie najzaujímavejšie z nich.
Z 27 ocenení udelených odbornou komisiou si to najprestížnejšie ocenenie, zlatú medailu za inováciu odnesú spoločnosti Claas a Laforge za implementáciu pásového podvozku do samohybnej rezačky, respektíve naozaj nevšedný kúsok, ktorým je rám do trojbodového závesu traktora. V nasledujúcich riadkoch si o týchto novinkách povieme čosi viac.
Jedinečná rezačka
Preslávený výrobca techniky Claas príde na parížsku SIMU s jedinečnou rezačkou. Známy použitím pásovej prednej nápravy na svojich žacích strojoch si vyslúžil zlatú medailu za svoj počin Claas JAGUAR 960 TERRA TRAC, samohybnú silážnu rezačku vybavenú po prvýkrát pásmi na prednej náprave. Claas sa teda stal vôbec prvým výrobcom, od ktorého je možné získať rezačku v polopásovom prevedení priamo z továrne. Čím sa však tento podvozok vyznačuje a čo ho vlastne predurčilo k tomuto triumfu? Štúdia, ktorú previedli pracovníci Univerzity aplikovaných vied v Kiely preukázala, že pri použití najužšieho variantu pásov (šírka 635 mm) je stopa, ktorú stroj za sebou zanecháva dvojnásobne väčšia, ako pri použití štandardných pneumatík s rozmerom 800 mm. Dvojnásobne väčšia styčná plocha znamená samozrejme lepšie rozloženie hmotnosti stroja a tým i dosiahnutie nižšieho utláčania pôdy. Okrem toho je pri tejto rezačke použitý i systém riadenia tlaku v pneumatikách zadnej nápravy. Okrem týchto zdanlivo obyčajných a jednoduchých riešení prináša TERRA TRAC najmä systém ochrany pôdy, ktorý stroj využíva najmä na úvrati. Ako to vlastne funguje? Podľa výrobcu Claas na pohľad veľmi jednoducho. Oporné kladky sa pri otáčaní stlačia smerom nadol a hnacie koleso pásu sa vyzdvihne smerom nahor. Claas ide v takýchto situáciách presne opačným smerom, ako pri riešení utláčania pôdy, a to smerom zníženia styčnej plochy. Nižšia styčná plocha (o 1/3) znamená pri tejto situácii menšie poškodenie trávnych plôch/porastu pri otáčaní stroja. Merania vykonané spomínanou univerzitou dokonca preukázali, že pri otáčaní sa na oporných kladkách pásu je tlak na vrchnú vrstvu pôdy stále menší, ako by tomu bolo v prípade použitia štandardných pneumatík. Ako sme uviedli, Terra Trac nie novým výmyslom spoločnosti Claas. Novým je jeho použitie pri pásovej rezačke a preto musel výrobca Claas mierne pozmeniť i konštrukciu samotného stroja. Podvozok rezačky je teda približne o 1 m dlhší, aby bolo takéto riešenie vôbec možné vykonať. Výkyvné zavesenie podvozku umožňuje podľa výrobcu prácu so strojom i v tých najnáročnejších podmienkach. S pásmi so šírkou 635 mm sa stroj vtesná do povolenej prepravnej šírky 3 m, avšak sú k dispozícii i modely, ktoré disponujú šrkou pásov 735 mm a 890 mm a v prípade tej najširšej verzie pásov sa šírka stroja pohybuje už na úrovni 3,5 m. Pojazdová rýchlosť samohybnej rezačky ostala nezmenená, a teda na úrovni max. 40 km/h. Podľa výrobcu je vďaka rozšírenému rázvoru dosiahnutý lepší prístup v prípade údržby, čo napomáha napríklad pri vyberaní zrnového kondicionéra. Technológia rezania ostáva zhodná s tou, ktorá je použitá vo zvyšných strojoch radu Jaguar 900.
Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.