Aké práce môže vykonávať traktor na Severnom Slovensku počas dní s najväčšou snehovou nádielkou za posledné roky? Po odpoveď na túto otázku som si tentoraz zašiel do lyžiarskeho strediska Martinské hole (Martinky), kde pri príprave lyžiarskeho strediska využívajú i traktor CASE IH od spoločnosti AGRI CS Slovakia.
Lyžiarske stredisko Martinské hole vlastní spoločnosť PRO SKI, a. s., ktorá oslovila pred desiatimi rokmi firmu TERACOM, a navrhla jej spoluprácu, ktorá zahŕňa každodennú prípravu strediska pre lyžiarov. Počas kalamitného stavu, kedy napadlo na Martinských holiach 70 cm snehu v priebehu niekoľkých dní som sa vybral vybral na reportáž práve sem. Na prejazd posledných dvanástich kilometrov stúpania do kopca som vďaka veľkej snehovej nádielke potreboval i napriek upravenej ceste nasadiť na auto snežné reťaze. Po príchode do strediska ma však čakal nádherný pohľad na zasnežené Martinské hole a pán Jozef Tomčányi, ktorého som zastihol počas pracovnej zmeny. Aj o desiatej hodine dopoludnia pracoval na rozširovaní zasneženého parkoviska za pomoci svojho hlavného pomocníka, ktorým je traktor Case Puma 225 CVX. Priznám sa, ostal som prekvapený, keď som ho videl sedieť v traktore v tričku s krátkymi rukávmi. Po nástupe k nemu mi však došlo, že traktor Case IH nemá problém poriadne zohriať vzduch ani v mínusových teplotách.
Jediný mechanizmus, ktorý dokáže odhŕňať cestu ku stredisku je traktor. Príjazdová cesta do strediska s dĺžkou 12 km a všetky parkovacie miesta musia byť pripravené vždy pred spustením prevádzky lyžiarskeho strediska. Pracovná doba začína J. Tomčányimu podľa množstva snehovej nádielky, avšak cesty do lyžiarskeho strediska musia byť o pol 7 ráno plne prejazdné. Počas víkendov musí byť cesta dokonale upravená a rozšírená čo možno najviac, aby bol zabezpečený bezpečný prejazd zákazníkov priamo do lyžiarskeho strediska.
Ako vyzerá bežný pracovný deň J. Tomčányiho?
S traktorom Case IH prejde J. Tomčányi už v ranných hodinách 72 km ciest, aby upravil celú príjazdovú cestu smerom nahor do strediska. „Ak mám byť o šiestej hore na stredisku, o tretej musím začať s odhŕňaním snehu, aby bola cesta pripravená. Denne v čase najväčších snehových zrážok najazdím zhruba 160-180 km. Moje sezónne maximum počas 9 rokov práce v stredisku bolo niečo cez 2 800 km za rok,“ uviedol J. Tomčányi a pokračoval: „V prípade, ak je cesta neprejazdná, je nutné používať samozrejme i rozmetadlo, ktorým sa nahradí zadná radlica. Cestou nadol teda vykonám i posyp komunikácie, aby bola príjazdová cesta čo možno najbezpečnejšia.“
Počas našej návštevy bola na Martinských holiach bohatá nádielka nového snehu. V stredisku snežilo nepretržite sedem dní, takže J. Tomčányi mal o prácu postarané. „Keď som sa ráno vybral do práce, v meste pod strediskom napadlo „iba“ 10 cm snehu. Ako som však stúpal do vyššej nadmorskej výšky, snehu pribúdalo. V takomto prípade, keď za noc nasnežilo 35 cm snehu, je potrebné cestou nahor tlačiť sneh pred sebou. Po takomto náročnom výstupe je potrebné sa otočiť a tlačiť sneh opätovne dole. Ráno teda pripravujem cestu tak, aby bola prejazdná pre osobné automobily a večer sa starám o jej rozšírenie,“ povedal nám o najnáročnejšej časti sezóny J. Tomčányi.
Viac sa dočítate už zajtra v týždenníku Roľnícke noviny.