Sériu januárových odborných podujatí pre poľnohospodárov odštartoval odborný seminár spoločnosti Limagrain Central Europe Cereals, ktorý sa uskutočnil v priestoroch kaštieľa v Mojmírovciach.V centre pozornosti bola aktuálna situácia s jačmeňom a sladom na trhu. Taktiež portfólio jarín pre sezónu 2019.
Hostí podujatia privítal Ing. Pavel Kutmon, riaditeľ spoločnosti Limagrain Central Europe Cereals (LCEC): „Cieľom nášho stretnutia je oboznámiť sa s požiadavkami spracovateľov sladovníckeho jačmeňa, t. j. sladovní a pivovarov, ktoré odrody jačmeňa pestovať s prínosom ako pre spracovateľov, tak pre pestovateľov.“
Ing. Peter Brežný zo spoločnosti LCEC upozornil na viaceré perspektívne novinky, ktoré obohatia portfólio jarín v nastávajúcej sezóne, predovšetkým v segmente jarného sladovníckeho jačmeňa spolu s odporúčaniami na ich pestovanie.
Vyplatí sa pestovať
„Sladovnícky jačmeň sa vyplatí pestovať,“ povedal v úvode Ing. Tomáš Ševčík, manažér sladovne, Heineken Slovensko Sladovne - najväčšieho spracovateľa sladovníckeho jačmeňa na Slovensku: „V pivovare v Hurbanove ročne vyrobíme 1 800 000 hektolitrov piva. Vyrábame 8 značiek piva, z ktorých prémiová je Zlatý Bažant. Sme lídrom v predaji piva na Slovensku so 42 percentným podielom na trhu.“
Pivovar v Hurbanove z ročnej produkcie 110 000 ton sladu spracuje 19 000 ton, ostatný slad je exportovaný v rámci skupiny Heineken do sesterských pivovarov v zahraničí. Celková ročná spotreba sladovníckeho jačmeňa v sladovni Heineken Slovensko Sladovne predstavujetakmer 140 000 ton. Ako uviedol T. Ševčík, na Slovensku je sedem významných sladovní, ktoré dokážu vyrobiť 243 000 ton sladu ročne, na čo potrebujú približne 325 až 335 tisíc ton sladovníckeho jačmeňa ročne. „Naše sladovne sú silne proexportne orientované, len 13 percent ročnej produkcie sladu sa spotrebuje na Slovensku,“ dodal T. Ševčík. V rámci EÚ, ktorá je druhým najväčším producentom piva na svete, je Slovensko v produkcii sladu v prvej desiatke krajín. Ďalej konštatoval, že spotreba piva v Európe aj vo svete rastie s čím súvisí aj rastúca spotreba sladu a teda aj jačmeňa.V EÚ sú obrovské sladovnícke kapacity, ktoré sú využívané na viac ako 90 percent. Produkcia sladu v EÚ atakuje hranicu 10 miliónov ton. Čo sa týka vývoja cien jačmeňa v EÚ, tak za posledné roky vzrástla. „Dlhodobý priemer ceny v spoločnosti Heineken je na úrovni 185 euro za tonu jarného sladovníckeho jačmeňa, čo je zaujímavá cena vzhľadom na priemerné úrody jačmeňa,“ dodal T. Ševčík, podľa ktorého všetky trendy napovedajú, že jačmeň bude v sezóne 2019 zaujímavá komodita pre pestovanie. Faktom je, že pestovanie jačmeňa je v ostatných rokoch výrazne ovplyvnené priebehom počasia.
Odrodová stratégia pre rok 2019
Podľa Mariána Šternockého, vedúceho nákupu jačmeňa spoločnosti Heineken Slovensko Sladovne, čo sa týka produkcie 2018, zásadným problémom bol vysoký obsah dusíkatých látok, v priemere cez 13 percent: „Naši odberatelia museli pristúpiť na isté úľavy z kvality sladu. Jačmeň sme nakupovali s obsahom do 12,5 percenta dusíkatých látok.“
Viac sa dočítate v Roľníckych novinách.