Praktické ukážky využitia laboratórnych a terénnych možností pre domáci biznis a podnikateľské stratégie predstavil Laboratory workshop day v priestoroch Laboratória spotrebiteľských štúdií na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite (SPU) v Nitre. Pripravila ho Fakulta ekonomiky a manažmentu (FEM) SPU v spolupráci s Regionálnou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou Trnava, Zväzom zeleninárov a zemiakárov Slovenska a Ovocinárskou úniou SR.
Laboratórium spotrebiteľských štúdií (LSŠ) otvorila FEM v októbri minulého roka. Cieľom bolo, aby výskumníci fakulty reagovali na potreby praxe a výskum orientovali tak, aby prax dostávala výstupy, ktoré vie využiť v celej vertikále od výrobcu až k spotrebiteľovi. Podľa šéfa Ovocinárskej únie SR Mariána Vargu je výskum v LSŠ veľkým krokom vpred a ovocinári majú záujem využívať získané výsledky v praxi. „Samozrejme, producent sa musí venovať aj otázke ekonomickej výhodnosti. V počiatočnom štádiu by náklady na výskum mohli navýšiť ceny produktov, ale v konečnom dôsledku by producent iba získal,“ domnieva sa Varga.
Podľa dekanky SPU Eleny Horskej výskumníci v laboratóriu skúmajú nákupný priestor, čo spotrebiteľ nakupuje a ako sa pri tom cíti. „Usilujeme sa pomôcť výrobcovi v otázkach výberu obalu, farieb, dizajnu produktu, ale aj v tom, aká je správna cena, v ktorom regáli umiestniť určitý výrobok a ako zriadiť celé prostredie predajne, aby sa tam spotrebiteľ dobre cítil a zároveň sa mu ponúkané produkty páčili,“ uviedla Horská. Ako vyplýva z výskumov, na rozhodovanie spotrebiteľa vplývajú v prvom rade cena, kvalita, pôvod výrobku, akým spôsobom a kde je tovar prezentovaný, atmosféra prostredia, osvetlenie, ozvučenie, kvalita vzduchu v prostredí či aróma. Podľa Horskej sa za necelý rok fungovania laboratória uskutočnili pilotné testovania a získali prvé referencie, ktoré sa týkajú najmä maloobchodnej sféry a sféry služieb.
(tasr)