Z času na čas sa v našom agropotravinárskom odvetví ozýva volanie po zriadení marketingového fondu. Inak to nebolo ani v uplynulom štvorročnom období.
BRATISLAVA. Napriek volaniam, poradám a dokonca aj napriek určitým posunom je však k definitívnemu cieľu ešte stále ďaleko. A pritom už po niekoľko rokov sú u nás naporúdzi aj konkrétne skúsenosti a hmatateľné výsledky...
„Pre udržateľnosť a rozvoj slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva je nevyhnutná komunikácia smerom k spotrebiteľovi. Veď do SR za rok dovezieme štvrť milióna ton mlieka a mliečnych výrobkov, ale v tom istom období zároveň vyvezieme štvrť milióna ton domáceho mlieka a mliečnych výrobkov do zahraničia,“ konštatoval Stanislav Voskár, prezident Slovenského mliekarenského zväzu.
Podľa jeho slov má Slovensko pri mlieku a mliečnych výrobkoch aktívnu obchodnú bilanciu len v prípade tekutého mlieka.
„V prípade sušeného a zahusteného mlieka, kyslomliečnych výrobkov, srvátky, masla, syra a tvarohu platí, že týchto produktov na Slovensko viac dovezieme ako vyvezieme. V roku 2018 predstavoval rozdiel medzi ich dovozom a vývozom vo finančnom vyjadrení takmer 100 miliónov eur,“ uviedol S. Voskár.
Tento výsledok by mohol byť iný, podstatne lepší, ak by na Slovensku fungoval „globálny“ marketingový fond. Odvetvový fond totiž už niekoľko rokov funguje. A zastrešuje práve odvetvie výroby a spracovania surového kravského mlieka. Nesie názov Mliečny fond. Vznikol v roku 2007 ako výsledok spolupráce Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka (SZPM) a Slovenského mliekarenského zväzu (SZM).
„K zriadeniu fondu nás viedol výrazný pokles spotreby mlieka. Zistili sme, že aj v krajinách, kde je výrazne vyššia spotreba mlieka ako u nás, venujú na propagáciu spotreby mlieka nemalé finančné prostriedky. Keďže sme vtedy s požiadavkou o príspevky do Mliečneho fondu na ministerstve pôdohospodárstva neuspeli, rozhodli sme sa konať „na vlastnú päsť,“ uviedla Margita Štefániková, riaditeľka SZPM.
(Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny)