„Slovenská aliancia moderného obchodu združuje takmer všetky významné obchodné reťazce pôsobiace v SR. Počet zamestnancov je bezmála 30 000 - po automobilovom priemysle je sektor obchodu druhým najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Naše reťazce prevádzkujú 755 maloobchodných prevádzok a 6 veľkých obchodných stredísk.“
Uviedol Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) počas odborného semináru v Mojmírovciach, zameraného na problematiku sektoru špeciálnej rastlinnej výroby. V úvode zdôraznil, že obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku chcú mať viac zeleniny z domácej produkcie, pričom podiel niektorých druhov slovenskej zeleniny na pultoch predajní v sezóne je až na úrovni 80 percent. Z pohľadu obchodu je dôležité, aby spolupráca s dodávateľmi bola ekonomická, pokrytá konzistentnosťou dodávky, jej kvalitou. Musia to byť produkty, ktoré zákazníci vyžadujú v určitej kvalite a cene v kontexte konkurenčného prostredia, ktoré je na Slovensku veľmi vysoké. Za najväčší problém M. Krajčovič považuje veľkú disparitu v dodávke produkcie medzi sezónou a mimosezónou.
Aké sú možnosti spolupráce?
Nielen na Slovensku, ale aj v rámci Európy zaznamenávame rast privátnych značiek. „Každý obchodný reťazec má najmenej jednu privátnu značku a musím skonštatovať, že slovenské produkty neustále rastú a to nielen v ovocí a zelenine,“ uviedol ďalej M. Krajčovič, podľa ktorého mnohí slovenskí dodávatelia niekoľko násobne zvýšili svoju produkciu a samozrejme aj zisk vďaka úspešnej spolupráci v rámci privátnej značky obchodného reťazca, napr. využitím možnosti dostať sa produktmi aj na zahraničné trhy. Upozornil, že dodávatelia môžu pôsobiť aj v rámci programu „lokálny dodávateľ“. V takom prípade nemusia splniť všetky kritériá, týkajúce sa celej siete obchodného reťazca. Sú to špeciálne programy určené pre dodávateľov s nízkou produkciou, tzv. lokálnych špecialít, dodávaných v rámci obchodného reťazca iba do niekoľkých obchodov (nie do celej siete).
Kritériá spolupráce
Z pohľadu obchodných reťazcov je to v prvom rade kvalita produkcie, nasleduje množstvo a cena a kľúčovým je konzistentná dodávka (množstvo tovaru, resp. produkcie podľa dohodnutého harmonogramu). Podľa M. Krajčoviča na cenu slovenskej produkcie majú vplyv národné dotácie, ktoré sú na Slovensku najnižšie už len v porovnaní s krajinami V4.
Viac sa dočítate v Roľníckych novinách.