21.04.2020 | 09:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kolesové nakladače v praxi, konštrukcia, terminológia

Kolesové nakladače predstavujú veľmi rozšírenú skupinu manipulačnej techniky, a to ako v poľnohospodárstve, tak aj v komunálnom sektore a stavebníctve. Výrobcovia tejto skupiny manipulačnej techniky v súčasnosti ponúkajú veľmi rozmanité prevedenia prispôsobené pre rôzne odvetvia výroby.

Kolesové nakladače majú nezastupiteľné miesto v oblasti manipulácie s voľne uloženými sypkými materiálmi, alebo kusovými, či paletizovanými bremenami. Nakladače svojim pracovným nástrojom v tvare otvorenej nádoby – lopaty materiál naberajú, manipulujú, premiestňujú na kratšie vzdialenosti, resp. nakladajú do následných transportných prostriedkov. Základný pracovný nástroj – lopatu možno spravidla vymieňať za iné druhy určené pre špeciálne materiály, alebo pracovné technológie, alebo ju vymieňať za iný druh nástroja (manipulačné vidly, drapák, zdvíhací hák, kliešte na sudy a podobne) umožňujúci realizáciu iných pracovných technológií, čo umožňuje lepšie využitie nosiča a radí ho potom do kategórie univerzálnych pracovných strojov. Pre používateľa z hľadiska praktického využitia týchto pracovných strojov sú dominujúce hlavne druhy a rozsah realizovaných pracovných technológií. Tieto definujú potom konkrétny typ nakladača, resp. jeho veľkosť tak, aby spĺňal tieto požiadavky.

Je celý rad výrobcov manipulačnej techniky, ktorí sa orientujú na výrobu kolesových nakladačov tak pre poľnohospodárstvo, ako aj na ponuku výrobných radov techniky pre stavebníctvo a ostatné segmenty trhu. Okrem odlišností vo výbave sa často nakladače odlišujú aj farebným prevedením. V niektorých prípadoch sú modely určené najmä pre stavebníctvo vyrábané v rôznych odtieňoch žltej, zatiaľ čo poľnohospodárske modely pre poľnohospodárstvo v typickej zelenej farbe. Poľnohospodárske verzie ponúkajú výbavu umožňujúcu nasadenie nakladačov na nespevnených plochách, pri manipulácii a nakladaní poľnohospodárskych materiálov a tiež pri prevádzke v prašnom prostredí rastlinnej a živočíšnej výroby.

Za základné časti nakladačov možno označiť nosič pracovného zariadenia (rám, predná a zadná náprava, motor s príslušenstvom, pohon, hydraulická sústava, riadenie, ovládacie a kontrolné systémy, a pod.) a pracovné zariadenie, ktoré môže byť s lomeným výložníkom (jeho súčasťou je kinematický mechanizmus ovládania nástroja a nástroj), alebo v niektorých prípadoch s teleskopickým výložníkom (najčastejšie dvojdielny skladajúci sa z pevnej a výsuvnej časti, mechanizmu ovládania nástroja a nástroja). Aké sú základné trendy a požiadavky na technické prevedenia jednotlivých konštrukčných skupín nakladačov, sa pokúsime upriamiť pozornosť v nasledujúcich riadkoch.

 

Požiadavky na kolesové nakladače pre poľnohospodárstvo

 

Pre poľnohospodársku výrobu je charakteristické, že v rámci nej sa prepravujú materiály rôzneho skupenstva a rôznej objemovej hmotnosti (podľa druhu a stupňa úpravy materiálu môže byť objemová hmotnosť jednotlivých manipulovaných materiálov od 50 až do 1800 kg.m-3), pričom s viacerými materiálmi sa v rámci výrobného procesu manipuluje viackrát (priemerná hodnota tzv. súčiniteľa nakládky v poľnohospodárstve predstavuje číslo 1,8). Za veľmi dôležité kritérium pri výbere vhodného manipulačného prostriedku v poľnohospodárstve preto treba považovať možnosť jeho využitia v rámci rôznych technológií využívaných v podniku (univerzálnosť). Od tohto základného kritéria sa potom odvíjajú aj ďalšie požiadavky na manipulačný prostriedok, ako napr. zdvíhacia sila, výška zdvihu s pracovným náradím, rozmerové charakteristiky, jazdné vlastnosti, manévrovacie vlastnosti a pod.

Technológia pohonu pojazdu – hydrodynamika, alebo hydrostatika?

 

V súčasnosti ide o dve najrozšírenejšie technológie pohonu pojazdu bežných kolesových nakladačov, ktoré sa v ich ponuke vyskytujú.

Hydrodynamický pohon pojazdu využíva hydrodynamický menič momentu, ktorý prenáša výkon motora na prevodovku a jeho úlohou je prevádzať výkon tak, aby pri nízkych otáčkach dodával vysoký krútiaci moment, pri vysokých otáčkach motora naopak nízky krútiaci moment. Menič momentu zároveň slúži ako hydraulická spojka, kde médiom na prenos výkonu je olejová náplň. Ide o uzavretú skriňu s tromi lopatkovými kolesami - turbínovým, vodiacim a čerpadlovým (pumpovým) kolesom. Na strane motora je umiestnené turbínové koleso, ktorého lopatky primárne roztáčajú prúd oleja smerom k čerpadlovému kolesu na strane prevodovky. Uprostred medzi turbínovým kolesom a čerpadlovým (pumpovým) kolesom je vodiace koleso, ktoré reguluje a usmerňuje prúd oleja a, zjednodušene povedané, ovplyvňuje veľkosť krútiaceho momentu a otáčky, prenášané ďalej na prevodovku. Zmenu smeru jazdy nakladača zaisťuje reverzačná planétová prevodovka. Stručne povedané, hydrodynamický menič momentu funguje na základe zmeny prietoku oleja, ktorý slúži ako médium na prenos výkonu.

Pri hydrostatickom pohone pojazdu je na motore bezprostredne namontované hydraulicky nastaviteľné piestové čerpadlo (hydrogenerátor), ktorý poháňa olejom piestový nastaviteľný hydromotor, umiestnený spravidla uprostred nakladača na rozdeľovacej prevodovke. Odtiaľto je už výkon prenášaný mechanicky na nápravy.

S použitím dostupných zdrojov spracoval:

doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc.

Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down