Spoločnosť Claas otvorila minulý týždeň svoju novú francúzsku centrálu v meste Ymeray. Pre našinca zrejme táto správa nebude tá, ktorá by mu mala nejako ovplyvniť hospodárenie. To, čo však našich poľnohospodárov zaujímať určite bude je otvorenie modernizovaného výrobného závodu v Le Mans, z liniek ktorého budú schádzať zrejme aj tie slovenské traktory. To prebehlo prostredníctvom online tlačovej konferencie, na ktorom bolo prezentovaných množstvo informácií o pozadí jeho prestavby.
O investícii vo výške 40 mil. € na modernizáciu výrobného závodu na traktory Claas vo francúzskom meste Le Mans sa rozhodlo už v roku 2017. Spomínaný závod slúžil pôvodne na výrobu traktorov Renault, avšak po akvizícii spoločnosťou CLAAS z neho vychádzali práve bielo-zelené traktory. Práce na modernizácii výrobných hál boli započaté v roku 2018. Za nasledovné tri roky stihli v Le Mans zrekonštruovať závod, ktorý teraz patrí k tým najmodernejších na svete. Investícia spoločnosti putovala najmä do kompletnej obnovy montážnej linky a digitalizácie výrobného závodu. Spoločnosť CLAAS tak od akvizície spoločnosti Renault Agriculture v roku 2003 investovala do závodu v Le Mans, vývojového centra vo Vélizy a testovacieho a validačného strediska v Trangé zhruba 80 miliónov EUR. Výrobný závod musel prejsť obnovou a to najmä s prihliadnutím na uspokojenie potrieb zákazníkov, ktorí majú stále väčšie požiadavky, napríklad aj na kustomizáciu, ktorá bola na zastaralých výrobných linkách pomerne náročná. V továrni sa pred modernizáciou vyrobilo 10 tis. traktorov ročne, z ktorých 80 % išlo na export do osemdesiatich krajín sveta. Po modernizácii montážnych liniek sa však produktivita výrazne zvýši, a to i pri jednozmennej prevádzke.
„Náš kompletne zrekonštruovaný závod v Le Mans zvyšuje latku pre výrobu prémiových a pripojených poľnohospodárskych traktorov. Preto sme otvorili novú kapitolu v ďalšom raste nášho globálneho podnikania. Ešte v roku 2019 boli snahy o modernizáciu nazvané projektom majáka vo Francúzsku, či označené ako vitrína priemyslu budúcnosti,“ hovorí Thomas Böck, predseda výkonnej rady skupiny Claas.
Prichádza digitálny vek
Modernizácia závodu vytvára úplne nové príležitosti na výrobu čoraz viac zložitých a individuálne konfigurovaných traktorov. Mnohé zaužívané procesy tak museli byť kvôli efektivite prehodnotené, a to najmä v oblasti vnútropodnikovej logistiky. Využívanie virtuálnej reality umožnilo digitálnu simuláciu všetkých procesov ešte vo fáze plánovania výroby, dokonca aj pre modely traktorov, ktoré sa do výroby zatiaľ nedostali. Pomocou 3D animácií a okuliarov pre virtuálnu realitu bolo nasimulovaných nespočetne veľa možností, aby sa prešli všetky fázy montáže, od pohonnej jednotky po hotový a odskúšaný traktor. Aj vďaka takémuto modernému procesu plánovania boli včas identifikované všetky potrebné štrukturálne zmeny. Zavedenie automaticky riadených vozidiel (AGV) významne prispelo k automatizácii systému výroby. Štyridsať z týchto plne automatických transportných vozidiel bez vodiča prepravuje traktory od prvého po poslednú zhromažďovaciu stanicu a sú schopné prenášať naraz až dvadsať ton. Tieto vozidlá poskytujú dostatočnú nosnosť pre všetky súčasné série traktorov, ako aj pre budúce modely s vyšším výkonom. V budúcnosti sa preto denná výroba zvýši až na 60 traktorov denne. Ak si to premietneme do jedného celého kalendárneho roka, toto číslo vedie k navýšeniu ročnej terajšej výrobnej kapacity závodu (10 tis. traktorov) na 13 tis. traktorov.
Najmodernejšie pracovné stanice
Tí, ktorí benefitujú primárne z modernizácie výrobného závodu sú jeho zamestnanci. Nová logistická
infraštruktúra znamená, že zamestnanci majú pri svojom ergonomicky navrhnutom pracovisku podstatne viac priestoru, pretože na montážnu linku sa dodávajú iba diely, ktoré sú v danom momente potrebné. Pracovné stanice sú dokonca vybavené headsetmi, aby mohli zamestnanci využívať výhody komunikácie medzi sebou. Jasné farby a najmodernejšia LED svetelná technológia navyše zabezpečujú koncentrovanú a príjemnú pracovnú atmosféru, ktorá pripomína prirodzené svetelné podmienky.
Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.