18.11.2022 | 08:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Správne hustenie traktorových pneumatík je pre prevádzku dôležité

Dôležitým predpokladom pre dosiahnutie optimálneho využitia výkonu motora traktora, s cieľom zvýšenia ťahovej účinnosti pri práci traktora v súprave, je správne nahustenie pneumatík. Práca so zle nahustenými pneumatikami má vplyv nielen na samotnú efektívnosť využitia výkonu motora traktora, ale aj na opotrebenie pneumatík a v neposlednom rade na zbytočné utláčanie (zhutňovanie) pôdy, čo má aj ekonomický dopad. K čomu teda dochádza, keď sú pneumatiky traktora nahustené na tlak nezodpovedajúci danému stroju?

V krátkodobom časovom horizonte sú následky väčšieho odklonu tlaku vzduchu v pneumatikách od odporúčaných hodnôt hustenia zanedbateľné. Avšak dlhodobé štatistiky sú dosť pesimistické. Na základe názorov výrobcov pneumatík môžeme uviesť nasledovné fakty:

  • pri podhustení pneumatík dochádza k poškodeniu bočníc a nerovnomernému opotrebovaniu pneumatík, ako aj k zvýšenej spotrebe paliva,
  • pri prehustení pneumatík dochádza k nepriaznivému stavu vo vzťahu k rýchlejšiemu  opotrebovaniu traktora aj samotnej  pneumatiky, dochádza k zvýšenému utláčaniu pôdy, zvýšenej spotrebe paliva v dôsledku vyššieho preklzu a k skráteniu životnosti pneumatiky.

V rôznych informačných materiáloch výrobcov pneumatík a literárnych zdrojoch sa uvádza, že 20 % podhustenie pneumatiky predstavuje asi 26 % stratu výkonu, pričom 20 % prehustenie môže predstavovať až 30 % stratu výkonu. Nesprávny tlak v pneumatikách traktora teda vždy znamená určitú stratu výkonu traktora hlavne vplyvom preklzu pneumatík, alebo zvýšenia odporu valenia. Ak sa k tejto hodnote pripočítajú aj straty v prevodovke a straty vplyvom pohonu ventilátora, vodného čerpadla a ďalších pomocných spotrebičov, potom u traktora s motorom o výkone 155 kW je k dispozícii len 85 kW pre ťahové práce.

Správnemu tlaku v pneumatikách v závislosti od povrchu, po ktorom sa práve súprava pohybuje, je preto skutočne potrebné venovať zvýšenú pozornosť a podľa odporúčaní aj priebežne tlak vzduchu v pneumatikách regulovať – nastavovať ho podľa podmienok, v ktorých je súprava prevádzkovaná..

Úroveň výbavy podľa podmienok

Opakované nastavovanie tlaku je však nepohodlné a časovo náročné v prípade, že súprava opakovane prechádza z poľa na cestu a späť. Týka sa to predovšetkým aplikácie organických hnojív či prepravy rezanky pomocou veľkoobjemových návesov od zberovej rezačky alebo zberu zavädnutého krmiva pomocou veľkoobjemových vozov. Tu je pre efektivitu dopravy nutné rýchle nahustenie pneumatík pred tým, než súpravy vyjdú s veľkým zaťažením a požadovaným značným zrýchlením na cestu. Riešenie tohto problému ponúkajú systémy na reguláciu tlaku vzduchu. V súčasnosti je už možné na trhu vyberať medzi jednoduchými variantmi na plnenie a odvzdušnenie pneumatík, ktoré sa používajú v kľude stroja, až k plne automatickým systémom vhodným do intenzívnej prevádzky.

Jednoduché systémy sa hodia do prevádzky, v rámci ktorej sa tlak vzduchu mení len raz alebo dvakrát denne. Napríklad ráno pred začiatkom práce na poli a večer po jej skončení pred spiatočnou jazdou z poľa. To je vhodné riešenie napr. aj pre veľké aplikačné súpravy na hnojovicu, pokiaľ pracujú na poli celý deň a hnojovica sa k nim priváža samostatne dopravnou cisternou. Podobne je systém využiteľný aj pre výkonné traktory v agregácii so sejacími kombináciami pracujúcimi na zoraných pozemkoch. Práve tu by totiž malo byť utuženie pôdy redukované na minimum.

Výhodou jednoduchého systému je jeho ľahké pripojenie bez demontáže pneumatiky. Rýchlospojky sú naskrutkované namiesto vložky ventilu pneumatiky. Potom je možné meniť tlak vzduchu pomocou mobilných hadíc. Vďaka nízkym nákladom sa investícia do jednoduchého systému vyplatí už od 50 motohodín pri spracovaní pôdy.

Pokiaľ však podniky obhospodarujú veľké množstvo malých polí alebo aplikujú veľké objemy organických hnojív, mali by sa rozhodnúť pre profesionálny systém. S jeho pomocou je možné v kolesách traktora aj návesu počas dvoch až troch minút zvýšiť tlak vzduchu z 0,8 na 3 bary pohodlne z kabíny. Je to síce drahšia investícia, avšak pri dnešných cenách paliva výhodná. Podľa niektorých prepočtov, pri využití traktora 800 hodín ročne a pri striedavom nasadení na poli aj na ceste, sa zaplatí už po dvoch rokoch prevádzky.

S využitím dostupných zdrojov spracoval:

doc. Ing. Jozef Ďuďák, CSc.

Slovenská poľnohospodárska univerzita, Nitra

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down