"Častým, ale ničím nepodloženým obvinením maloobchodu býva jeho nízka miera konkurencie na Slovensku. Toto tvrdenie je možné pomerne jednoducho overiť pomocou takzvaného Herfindahl–Hirschman indexu (HHI). Tento index meria mieru koncentrácie v odvetví a je oficiálne používaným analytickým nástrojom mnohých národných protimonopolných úradov," priblížil.
Vysvetlil, že index je sumou štvorcov trhových podielov jednotlivých účastníkov trhu. Výsledok 1 znamená monopolné postavenie jedného účastníka (ktorý pokrýva 100 % trhu), teda extrémne nízku (žiadnu) mieru konkurencie. Výsledok indexu s hodnotou 0 znamená dokonalú konkurenciu (len teoretická situácia, trhový podiel každého účastníka by bol 0 %).
"Na účel výpočtu indexu sme použili hodnotu tržieb ôsmich najväčších reťazcov na Slovensku za roky 2017 až 2022. HHI na Slovensku dosiahol v roku 2022 hodnotu 0,188 a ukazuje veľmi vysokú mieru konkurencie. Pre porovnanie, americké ministerstvo spravodlivosti považuje za vysoko konkurenčný trh s hodnotou HHI pod 0,1524, stredne koncentrovaný trh môže mať maximálnu hodnotu 0,25," zdôraznil analytik.
Slovenský maloobchod je tak podľa neho tesne nad hranicou trhu s nízkou mierou koncentrácie. Za obdobie 2017 až 2022 dokonca prišlo k miernemu zvýšeniu konkurencie na trhu (pokles hodnoty HHI z 0,196 na 0,188).
"Vzhľadom na fakt, že v blízkej budúcnosti veľmi pravdepodobne vstúpi na trh nový veľký hráč v podobe poľskej siete Biedronka (a za predpokladu, že žiadna sieť z trhu neodíde), miera konkurencie na maloobchodnom trhu s potravinami v nasledujúcich rokoch ešte ďalej stúpne," dodal analytik INESS.
(tasr)