Traktor 2025: S nízkymi emisiami, digitálny a šetrný k pôde

Poľnohospodárske technológie sa v posledných rokoch rýchlo vyvíjali a teraz vstupujú do novej éry inovácií a efektívnosti. Moderné technológie a digitálne riešenia spôsobujú revolúciu v spôsobe, akým poľnohospodári obrábajú polia a chovajú hospodárske zvieratá. Výzvy, ktorým čelia poľnohospodárske technológie, neustále rastú. V popredí je ochrana životného prostredia a zachovanie zdrojov. Kľúčovým poľnohospodárskym strojom, bez ktorého je realizácia moderných technológií ťažko predstaviteľná, je traktor. Čo by mal teda moderný traktor v tejto oblasti ponúkať? 
Trendom v poľnohospodárstve a poľnohospodárskej technológii je úsilie o znižovanie emisií. Inovatívna poľnohospodárska technológia sa považuje za kľúčovú páku pri riešení výzvy klimaticky neutrálneho poľnohospodárstva. Trend jednoznačne smeruje k elektrickým alebo benzínovým motorom, pretože naša uhlíková stopa si naliehavo vyžaduje vývoj nízkoemisných alternatív k naftovým motorom. Ďalším dôležitým dôvodom trendu smerom k alternatívam k naftovým motorom je legislatíva v oblasti emisií pre naftové motory. Ide o technologický faktor a okrem vývoja motorov určuje aj konštrukciu celých traktorov. Podľa nariadenia musia už od januára 2019 všetky nové traktory s výkonom 130 kW a viac spĺňať emisné limity Stage V. Od januára 2020 to platí aj pre všetky traktory s výkonom 56 až 130 kW. Aby niektorí výrobcovia splnili požiadavky, revidujú svoje existujúce stroje alebo uvádzajú na trh úplne nové modely v súlade s predpismi.

Pri emisnej úrovni Stage V sú pre motory s výkonom 56 kW alebo viac nevyhnutné aj systémy dodatočnej úpravy výfukových plynov – oxidačný katalyzátor (DOC), filter pevných častíc (DPF) a selektívna katalytická redukcia (SCR). Použitie recirkulácie výfukových plynov (EGR) ako vnútornej technológie motora na zníženie tvorby oxidov dusíka však zostáva „filozofickou otázkou“. Niektorí prisahajú na EGR, zatiaľ čo iní ho odmietajú. Bližší pohľad na rady motorov však odhaľuje, že väčšina výrobcov sa riadi „zmiešanou stratégiou“. Pod 56 kW je možné splniť limity oxidov dusíka bez SCR, a preto je maximálny výkon základných modelov v kompaktnej triede často tesne pod touto hranicou (napr. Deutz-Fahr 5080D Keyline alebo McCormick X5.085).

Vzhľadom na prísnejší limit pre hmotnosť pevných častíc (0,015 g/kWh) a nový horný limit pre počet častíc (1×10 12 /kWh) neexistuje spôsob, ako sa vyhnúť uzavretým systémom DPF pre motory Stage V (výkonové triedy 19 – 560 kW). Niektorí výrobcovia sa snažia vyhnúť termínu „filter pevných častíc“ vo svojich predajných materiáloch a namiesto toho používajú termíny ako „katalyzátor sadzí“. To by však nemalo zatieniť skutočnosť, že sa tu používajú aj systémy DPF. Jediný rozdiel spočíva v špeciálnom povlaku na voštine filtra, ktorý podporuje pasívnu regeneráciu pri teplotách výfukových plynov nad 250 °C. Takto sa môže znížiť počet aktívnych regenerácií DPF prostredníctvom neskorého dodatočného vstrekovania nafty do spaľovacej komory alebo prostredníctvom priameho vstrekovania do výfukového systému.

Nízkoemisné alternatívy k naftovým motorom sú čoraz dôležitejšie

Predovšetkým diskusia o CO2 prináša do centra pozornosti alternatívne palivá a pohonné systémy, a to aj v poľnohospodárskej technike. New Holland ťaží z dlhoročných skúseností svojej sesterskej spoločnosti Iveco a s modelom T6.180 Methane je prvým výrobcom, ktorý sériovo vyrába traktor s plynovým motorom. Šesťvalcový agregát využíva Ottov cyklus, a preto môže byť prevádzkovaný výlučne na plyn. Podľa výrobcu sú maximálne hodnoty výkonu a krútiaceho momentu identické s hodnotami pri naftovom náprotivku. Metán sa prepravuje vo forme CNG (stlačený zemný plyn) v siedmich integrovaných tlakových nádržiach (185 l / 32 kg). Na prednú časť traktora je možné voliteľne pripevniť takzvaný „predĺžovač dojazdu“ s dodatočnými 270 l / 47 kg. V závislosti od typu aplikácie by mala prepravovaná zásoba energie stačiť na tri až šesť pracovných hodín. Možno použiť aj spracovaný bioplyn s obsahom metánu najmenej 83 %, čo by malo urobiť traktor obzvlášť zaujímavým pre spoločnosti s vlastnými zariadeniami na výrobu/spracovanie plynu.

Elektrické pohonné systémy naďalej zostávajú v traktoroch v tieňovej podobe. Hoci štúdie a prototypy, ktoré sú nimi vybavené, boli v poslednej dobe opakovane prezentované, doteraz neexistujú takmer žiadne vozidlá pripravené na sériovú výrobu. Najrýchlejší prelom pravdepodobne zažijú batériovo-elektrické systémy. Sú vhodné predovšetkým na ľahké a stredne ťažké aplikácie alebo na periodicky sa opakujúce úlohy, kde je k dispozícii dostatok času na medzinabitie. Takéto podmienky sa však často vyskytujú iba v menších poľnohospodárskych traktoroch. Najnovšie elektrické modely dokážu poskytnúť až 100 kW dodatočného elektrického výkonu, čo umožňuje obsluhovať aj väčšie cisterny na hnojovicu s nástrojmi na zapracovanie relatívne menšími traktormi. To umožňuje poľnohospodárom pracovať efektívnejšie a lepšie využívať svoje kapacity pri dodržaní maximálnej povolenej hmotnosti na ceste.

Viac sa dočítate v týždenníku Roľnícke noviny.

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down