Európa sa dostáva z recesie a nálada európskych spotrebiteľov sa zlepšuje. Viacej spotrebiteľov očakáva nárast ekonomiky a zvyšovanie svojich príjmov. Informovala o tom agentúra DPA.
Dôvera európskych spotrebiteľov sa v priebehu uplynulého roka výrazne zvýšila. "Na širšom fronte vzrástli predovšetkým rastové očakávania. Vo všeobecnosti sa počíta aj so zvýšením príjmov," uviedol Rolf Bürkl z poradenskej spoločnosti GfK. "O niečo slabšie sú však tendencie k oživeniu nákupného apetítu." Ešte stále tiež pretrvávajú výrazné rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Najviac optimistickí zostávajú nemeckí spotrebitelia.
Súkromná spotreba v najbližšom čase nijako výraznejšie nepodporí rast ekonomiky, prognózuje Bürkl. Dodal, že kým sa výraznejšie nezlepší situácia na trhu práce, spotrebitelia nezačnú viac nakupovať. Experti GfK preto počítajú v tomto roku so zvýšením súkromnej spotreby len o 0,5 % až 1 %, pričom hrubý domáci produkt (HDP) Európskej únie by mal tento rok vzrásť o 1,4 %. Mnohí Európania totiž radšej šetria namiesto zvyšovania výdavkov, ukázal reprezentatívny prieskum v 14 krajinách únie.
Podľa Bürkla je pre hodnotenie spotrebiteľov rozhodujúca situácia na trhu práce. To ukazuje aj situácia v Španielsku, kde sa pozitívne vyvíja nezamestnanosť. Extrémne negatívne očakávania španielskych spotrebiteľov sa v priebehu roka výrazne zlepšili. Aktuálne dokonca väčšina Španielov očakáva návrat ekonomiky k rastu.
Naopak, talianski spotrebitelia sú naďalej hlboko pesimistickí. "Talianska ekonomika naliehavo potrebuje stimulujúci vplyv narastajúceho dopytu zo zahraničia," uvádza sa v správe GfK.
Gréci už nie sú tak pesimistickí ohľadom budúceho vývoja ich príjmov, uviedla GfK. A to aj napriek tomu, že Gréci už pomaly vyčerpali svoje úspory a nezamestnanosť je stále mimoriadne vysoká. Naopak, Francúzi sú čoraz pesimistickejší. Tamojšia vláda sa totiž snaží zaplátať diery v rozpočte zvyšovaním daní.
(tasr)