Vďaka tradičným návykom, ako je domáca príprava nápojov alebo chalupárčenie, sa v Česku mimoriadne dobre darí izraelskej firme SodaStream. Český trh je pre firmu natoľko zaujímavý, že uvažuje o umiestnení časti výroby v susednej krajine, konštatujú na svojej internetovej stránke pražské Hospodářské noviny (HN).
Pre SodaStream, lídra na globálnom trhu výrobcov domácich nealkoholických nápojov, je Česko jednou z najatraktívnejších krajín. Približne 15 % českých domácností vlastní sifónovú fľašu na výrobu sódy.
"Český trh je v Európe jeden z najzaujímavejších," potvrdil marketingový manažér SodaStreamu pre Českú republiku Jiří Kolařík. "Očakávame, že do piatich rokov by mohlo naše zásobníky mať 25 % domácností," dodal.
Piť vodu, sirupy a robiť si doma sódu je podľa Kolaříka niečo typicky české. Podobné návyky pestujú v rámci Európy v takej miere ešte Francúzi alebo Škandinávci. Pre obyvateľov týchto krajín je typická ešte jedna vec, ktorá SodaStreamu hrá do kariet: veľa rodín má dve domácnosti - v meste a na chalupe. A preto si kupujú rovno dva prístroje SodaStream.
Izraelskej firme sa v Česku páči natoľko, že tam uvažuje o investícii do novej továrne pre celý stredoeurópsky región.
"V momente, keď náš predaj v Českej republike a ďalších krajinách v okolí dosiahne určitú kritickú hranicu, vybudujeme tu plniace centrum pre strednú a východnú Európu," potvrdil šéf spoločnosti Daniel Birnbaum v nedávnom rozhovore pre HN. A údajne by k tomu mohlo dôjsť už tento rok.
Rýchly úspech izraelskej spoločnosti, ktorá začala domáce prístroje na sýtené nápoje dodávať aj v kombinácii s vlastnými príchuťami v roku 1998, sa viditeľne zúročil po roku 2010, keď firma uviedla svoje akcie na newyorskú burzu. Rok nato sa jej hodnota - meraná cenou akcií - päťnásobne zvýšila na 1,5 miliardy dolárov (1,09 miliardy eur).
Firma sa trafila do aktuálneho celosvetového trendu, ktorým je ochrana životného prostredia a zníženie produkcie odpadu, vrátane PET fliaš. Koncept vody z vodovodu a kapsúl alebo tubičiek s príchuťou má šetriť životné prostredie. A v Česku, ako aj inde, ťaží SodaStream tiež zo snahy domácností šetriť okrem životného prostredia aj svoju peňaženku v časoch ekonomickej krízy.
(tasr)