V obchodných sieťach združených v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) – Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, zákazníci nepociťujú vplyv sankcií Európskej únie (EÚ) voči Rusku. Generálni riaditelia všetkých piatich sietí potvrdili, že do dnešného dňa neprišlo k žiadnym zmenám sortimentu, ktoré by boli výsledkom takýchto politických rozhodnutí.
"Máme informácie od niektorých dodávateľov, s ktorými naši členovia spolupracujú, najmä v oblasti mliečnych a mäsových produktov, že stratili možnosť dodávať do Ruska. Primárny negatívny dosah títo producenti už aj vyčíslili na niekoľko miliónov eur. Ako sme však očakávali, vôbec sa nedostavil efekt umiestňovania prebytkov z členských krajín EÚ na slovenský trh," ubezpečil hovorca SAMO Milan Kisztner.
V súvislosti s obavami výrobcov upozornil, že členské organizácie SAMO majú uzatvorené kontrakty so svojimi dodávateľmi a tieto dohody dodržujú. "Sú zárukou dodávok tovaru v požadovanej kvalite a cene pre slovenských zákazníkov," dodal Kisztner s tým, že z tohto dôvodu dodnes ani nedošlo k zníženiu objemu slovenských produktov v ponuke obchodov združených v SAMO v porovnaní s obdobím pred zavedením sankcií.
Za pozitívnu správu pre spotrebiteľov označil Kisztner skutočnosť, že dobrá úroda aj na Slovensku tlačí nižšie ceny ovocia a zeleniny, ktoré už niekoľko mesiacov ukazujú značnú defláciu a sú hlavným zdrojom celkového poklesu maloobchodných cien. "Ak teda prvovýrobcovia vnímajú tlak na nižšie ceny, nie je spôsobený sankciami, ale veľmi dobrou úrodou, ktorá prirodzene vedie k nižším cenám," zdôvodnil hovorca aliancie.
SAMO je odvetvové združenie obchodu na Slovensku, ktoré pôsobí v rámci Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory (SNOPK). Vzniklo s cieľom viesť odborný dialóg so štátom i verejnosťou, ktorého výsledkom majú byť dobre nastavené a trvalo udržateľné vzťahy obchodu a výroby, vyvážený regulačný rámec a primeraná ochrana spotrebiteľa.
(tasr)