Rozhodnutie vlády SR finančne podporiť prvovýrobcov mlieka sumou 33 miliónov eur na základe vybraných ukazovateľov hodnotí Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) pozitívne. „Vítame aktívny prístup vlády SR na udržanie chovov a zamestnanosti, lebo pomôže preklenúť súčasnú nepriaznivú situáciu, do ktorej sa prvovýrobcovia mlieka na Slovensku dostali najmä vinou krízy na trhu s mliekom a ktorá nikomu, vrátane obchodníkov, neprospieva“ povedala predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Obchodné reťazce združené v SAMO investujú do podpory predaja slovenských produktov, vrátane mliečnych, značné finančné prostriedky. Sú však limitované záujmom spotrebiteľov, z ktorých iba menšia časť ich kupuje cieľavedome, pričom u väčšej časti stále rozhoduje pomer cena-kvalita. Navyše, slovenskí zákazníci patria dlhodobo medzi najslabších spotrebiteľov mliečnych výrobkov v EÚ. Kým priemerná spotreba mlieka na Slovensku na osobu je iba 165,3 kilogramu za rok, teda asi 0,4 litra mlieka denne, v západoeurópskych krajinách je to priemerne 300 kg, v Nórsku 332 kg, vo Fínsku dokonca 384 kg na osobu/rok.
Členovia SAMO preto veria, že finančná podpora mliečnych fariem bude viesť aj k zvyšovaniu miery inovácií a ich cenovej i kvalitatívnej konkurencieschopnosti, aby oslovili slovenských zákazníkov a pomohli tak obchodu podporovať predaj slovenských mliečnych výrobkov.
(tasr)