03.02.2011 | 10:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ako ďalej s cenami mlieka a mliečnych výrobkov?

V ostatných dňoch odborníci, analytici a podnikateľská verejnosť jasne hovoria o tom, že ceny potravín sa budú zvyšovať z objektívnych dôvodov, ktorými je predovšetkým negatívna situácia na svetovom trhu s komoditami, spôsobená hlavne nepriaznivými vplyvmi počasia na celom svete.

Očakáva sa rast cien olejnín, obilnín, krmív, chleba, pečiva a následne všetkého, čo má do činenia hlavne s krmovinami, teda aj mäsa, hydiny a v neposlednom rade aj mlieka. Na zvyšovanie cien mlieka a mliečnych výrobkov má však oveľa vážnejší vplyv situácia na trhu s mliekom v Európskej únii a vo svete. V EÚ panuje vysoký dopyt po surovom kravskom mlieku, čo výrazne zvyšuje jeho cenu, priemerná cena EÚ bola v novembri 2010 0,3369 EUR/kg.

Tradiční exportéri z EÚ obnovili v roku 2010 exportné vzťahy a výrazne sa z EÚ zvýšil vývoz sušeného odtučneného mlieka - až o 80 %, a syrov o 19 %. Hlavný podiel na obnove exportnej schopnosti EÚ má vysoký dopyt z Ruska a Číny a neuspokojivá výroba mlieka na južnej pologuli, hlavne na Novom Zélande. Predpokladá sa, že nastúpený trend sa udrží aj v roku 2011 a ceny za surovinu budú stabilné, avšak na vyššej úrovni.

Slovenskí spracovatelia mlieka už od začiatku jesene avizovali nevyhnutnosť zvyšovania cien mliečnych výrobkov, aby mohli držať krok s trendom EÚ a zvyšovať cenu za surovinu pre svojich dodávateľov. Napriek deklaráciám analytikov a „chápavému“ postoju obchodníkov je situácia pre slovenských mliekarov a prvovýrobcov znepokojivá. Cena za surové kravské mlieko dosiahla v decembri 2010 úroveň 0,3057 EUR/kg.

Od januára 2010 cena za surovinu vzrástla tak o 18 %. Navyše je potrebné spomenúť nárasty cien ďalších vstupov, plynu elektriny, obalového materiálu, vody a v neposlednom rade aj mýta, ktoré výrazne zvyšujú náklady spracovateľských mliekarenských podnikov a ktoré sa zatiaľ do odbytových cien plnohodnotne nepremietli. Odbytové ceny v priemere vzrástli iba o 10 % - s výnimkou čerstvého polotučného mlieka, kde cena dokonca poklesla o 0,5 %. Spotrebiteľské ceny mlieka a mliečnych výrobkov vzrástli od januára do decembra 2010 od 5 % (trvanlivé polotučné mlieko) do 15 % (Eidam 45%).

Z tejto analýzy jednoznačne vyplýva, že mliekarenskému priemyslu sa nepodarilo premietnuť zvyšujúcu sa cenu suroviny do cien výrobkov napriek tomu, že spotrebiteľské ceny vzrástli. Tento fakt potvrdzuje aj porovnanie výdajov mliekarenského priemyslu za surovinu za trištvrte roka 2011 a výšky celkových tržieb za predaj mliečnych výrobkov za toto isté obdobie.

Mliekarne zaplatili za surovinu prvovýrobcom v 1. až 3. štvrťroku 2010 o 25,5 % viac ako v rovnakom období 2009, ale ich celkové tržby za 1. až 3. štvrťrok 2010 boli iba o 8,1 % vyššie ako v roku 2009. Na začiatku roka 2011 sa v kontexte vývoja v Európe jasne ukazuje, že ak si chcú slovenskí mliekari udržať svojich dodávateľov, musia ďalej zvýšiť cenu za surové kravské mlieko.

Tento krok je však likvidačný v prípade, ak obchod nepristúpi na zvýšenie odbytových cien. Nové rokovania mliekarní s obchodom však naznačujú, že obchod vôbec o zvyšovaní odbytových cien neuvažuje, naopak, požaduje zníženie odbytových cien. Predstavitelia mliekarenského priemyslu budú naďalej žiadať obchodné systémy o zvýšenie odbytových cien, pretože majú úprimný záujem nakúpiť všetko mlieko, vyrobené na Slovensku, pre svoje spracovateľské kapacity a poskytnúť prvovýrobcom aj primeranú cenu na úrovni EÚ.

Úspech týchto rokovaní je však podmienený predovšetkým skutočnou a nie iba formálnou snahou obchodu na Slovensku pomôcť slovenským výrobcom - a nebodaj aj zvýšiť podiel slovenských výrobkov na domácom trhu.

Práve zvýšenie predaja slovenských výrobkov a podpora ich predaja musia byť totiž nevyhnutným spoločným cieľom celého agropotravinárskeho sektora a obchodu, spolu s výzvou pre všetkých spotrebiteľov, aby kúpou slovenských výrobkov podporili ekonomiku vlastného štátu, a teda v konečnom dôsledku aj sami seba.

JÁN JOHANES, prezident Slovenského mliekarenského zväzu

Pridaj komentár

Pridaj komentár

denník / newsletter

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania obchodných oznámení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down